Eleve érdekes ötlet volt Szent Ilona szigetére repülőteret tervezni, de hát a politika nagy úr, úgyhogy az Egyesült Királyság vezetése úgy döntött, jár egy reptér az Atlanti-óceán déli részén fekvő miniszigetüknek is (ami egyébként fele akkora, mint a Csepel-sziget).
Alig 285 millió fontért (nagyjából 100 milliárd forintért) meg is építették a repülőteret, annak ellenére, hogy szakemberek előre figyelmeztettek a nem től kedvező (értsd: rendkívül szeles) időjárásra.
Szóval a repülőtér készen lett, méghozzá akkorára építették, hogy akár egy Boeing 737 vagy egy Airbus A320 is le tudjon szállni. Már eleve többször is csúszott az építkezés, majd tavaly májusban eljött a nagy királyi átadó ideje.
Nagy kár, hogy nem sokkal előtte egy tesztrepülés során kiderült, hogy a szél miatt szinte lehetetlen leszállni. Maradt a hajó, a tervezett járatokat törölték, és nagyjából senki sem tudta, merre tovább.
A repülőteret azóta csak egészségügyi szükséghelyzetben használták, mígnem idén májusban egy újabb tesztrepülés során sikerült rendben leszállni egy utasszállító géppel.
A sziget vezetése rögtön bejelentette, hogy szombatonként a dél-afrikai Airlink Johhanesburg - Windhoek (Namíbia) járata érinti majd Szent Ilona szigetét. Más kérdés, hogy egyelőre sem az első járat időpontját, sem a jegyárakat nem közölték, de legalább a remény él.
A brit adófizetők legnagyobb örömére London állami támogatást nyújt majd a járathoz az első évben, nagyjából 1,9 millió fontot, ami ülésenként 500 fontot (170 ezer forintot) jelent, ami nem tűnik nagyon kevésnek.
Ami minket illeti, mi azért elgondolkodnánk azon, hogy felszálljunk-e a brazil gyártmányú Embraerre, na nem mintha a gyártó ellen lenne kifogásunk, sokkal inkább az tűnik aggasztónak, hogy a 99 helyből eleve csak 76-ot értékesítenek, hogy a kisebb súly miatt rövidebb szakaszon legyen képes le- és felszállni a gép, ezzel kiiktatva a kifutó nagyon szeles részét.
Az út Johannesburgból még így is több, mint hat óra lesz, ami nem kevés, ha közben az ember amiatt retteg, hogy vajon rendben le tud-e majd szállni a gép…