Ha érdekeltek lennénk a bevásárlóközpontok üzemeltetésében, kicsit összeráncolnánk a homlokunkat, mert ugyan Magyarországon egyelőre nem nagyon van jele a hanyatlásnak, az Egyesült Államokból igencsak érdekes hírek érkeznek. Márpedig ami ott egyszer trend lesz, az könnyen átérhet Európába is.
Az Egyesült Államokban ugyanis az történik, hogy a bevásárlóközpontok egyre nagyobb lendülettel veszítik el legértékesebb bérlőiket, az üzleteket, köztük olyan neves és nagy márkák boltjait, mint a Sears, a JCPenney, vagy a Macy's, melyek az elmúlt években töb száz egységet zártak be.
Az ok egyértelműen az, hogy a kereskedelem egy jelentős része áttevődött az internetre, így már nem érdemes drágán üzleteket fenntartani. Ha ez nem lenne elég, egy friss felmérés szerint ezek a bezárások csak a jéghegy csúcsát jelentik.
A Green Street Advisors nevű cég jelentése szerint ugyanis a közeljövőben körülbelül 800 további üzletet (ez a teljes amerikai állomány egyötöde) kellene bezárni, hogy a cégek ugyanazt a profitot tudják produkálni, mint tíz évvel ezelőtt.
Egyedül a Searsnek 300 üzlettől kellene búcsút mondani (ez a jelenlegi boltjainak fele!), de a JCPenney sincs sokkal jobb helyzetben a maga 320 bezárandó boltjával (ez a gyakorlatban minden harmadikat jelenti), hogy csak a két legnagyobbat említsük.
Ezzel pedig beindulhat egy dominóeffektus, hiszen a Green Street szerint ha ezek az üzletek bezárnak, az több száz (!) amerikai bevásárlóközpont végét jelentheti, hiszen ezek a boltok vonzzák a legtöbb vásárlót.
A helyükre ugyanis szinte lehetetlen lesz hasonló méretű bérlőket találni, ami a látogatók számának visszaeséséhez vezet, ami kihatással lesz nem csak a többi üzlet, de a mozik, éttermek forgalmára és jövőjére is.
Már jelenleg is több száz olyan bevásárlóközpont van szerte Amerikában, ahol teljes szárnyak állnak üresen és lesznek lassan az enyészeté.
(Fotó: Nicholas Eckhart)