A repülő méltóságteljesen hasítja az eget, közben mi, utasok elfogyasztjuk a felszolgált bélszínt és kaviárt, utána lesétálunk az alsó szinten lévő társalgóba, ahol elfogyasztunk egy frissítő italt, majd az este közeledtével felmegyünk a fő utastérbe és ledőlünk az ágyunkra.
Szép álom ez (és nem csak a járvány miatt) 2020 végén, nem igaz? Pedig ami ma álom, az egykoron, az 1950-es évek második felében a valóság volt. A Pan Am volt stewardesse, Bronwen Roberts például még emlékszik arra, amikor abban az időben egy Boeing 377 Stratocruiseren szolgált.
A gép akkoriban a luxus szinonímája volt, 450 km/órás sebességgel repült és 100 utast tudott szállítani a fedélzetén. A kiszolgálás pedig hihetetlen volt Bronewn Roberts szerint.
„A gépeknek saját sütőjük volt, általában volt marhabélszín a kínálatban, amit az utas előtt szeleteltek fel” – ezt már a Pan Am múzeum történésze, John Luetich mesélte a CNN-nek.
A gépen ugyanis a francia Maxim's de Paris étterem biztosította a megfelelően színvonalas étkezést, aminek hagyományosan része volt a bélszín is.
Amikor az utasok éppen nem valamilyen francia finomságot fogyasztottak, nyugodtan lemehettek az első szinten lévő társalgóba, ahol a stewardessek koktélokat és egyéb italokat szolgáltak fel és ahol nagyszerűen lehetett vegyülni a többi utassal.
Az esti étkezés után az utasok vagy a hátradönthető ülésekben, vagy az ülések fölött található ágyakban aludhattak. Utóbbi nyilván nem feltétlenül volt a legkényelmesebb megoldás, de ha valaki nagyon vízszintesbe szeretett volna kerülni, megoldhatta.
„A levegőben ugyan soha, de a földön azért kipróbáltam ezeket az ágyakat és nagyon kényelmesek voltak. Még egy magasabb ember is ki tudott nyújtózkodni” – mesélte Bronwen Roberts.
Az első Stratocruiser 1947-ben emelkedett a levegőbe, amikor turistaosztály még nem létezett. Amikor megszületett a koncepció, hirtelen háttérbe kezdett szorulni a kényelem és a luxus és előtérbe került a helykihasználtság.
A Stratocruiser pályafutása 1961-ben ért véget a Pan Amnél, amikor a légitársaság inkább Boeing 707-eseket és 737-eseket rendelt. A gép legendája azonban tovább él, a Pan Am múzeumában külön kiállítása van tele fotókkal és tárgyi emlékekkel.
(Fotó: Pan Am Múzeum Alapítvány)
A posztot a blog Facebook-oldalán kommentelhetitek.