Általános vita tárgya, hogy mikor is kezdődjön az iskola. Több tanulmány mutatott rá arra, hogy a korai kezdéssel járó alváshiány felelős a diákok több problémájáért. Egy városban léptek is emiatt, és az eredmények magukért beszélnek.
Seattle-ben a 2016-2017-es tanévtől a felső tagozaton és a középiskolákban az első tanórát majdnem egy órával később, 7:50 helyett 8:45-kor kezdik el. Emiatt a tömegközlekedést, az iskola utáni tevékenységeket és a tanórák munkarendjét is át kellett szabni. De mindezeket megtették, hogy a diákok egy kicsivel többet alhassanak.
A washingtoni egyetem kutatói megvizsgálták az érintett gyerekeket a változás előtt és után, megállapításaikat a napokban publikálták. A diákok átlagosan 34 perccel többet alszanak, így a teljes éjjeli alvásmennyiség 6 óra 50 percről 7 óra 24 percre nőtt.
A kutatás egyik vezetője, Horacio de la Iglesia azt mondta: ezzel közelebb kerültek a kamaszkorúak természetes felébredési idejéhez.
A későbbi kezdés azzal járt, hogy javultak a jegyek (4,5 százalékkal nőtt a medián), pontosabbak lettek a diákok és kevesebbet hiányoznak. Egyszerű: mivel kevésbé álmosak, jobban megy a tanulás.
Sokan persze mondhatják, hogy elegendő lenne, ha korábban lefeküdnének a gyerekek. Mivel azonban sok diák iskola után még különböző foglalkozásokra megy, sportol vagy különórát vesz, későn ér haza, és még akkor kezd neki a házifeladatnak, ez szinte megoldhatatlan.
A későbbi kezdés nem jelenti azt, hogy a gyerekek tovább maradnak fent, az ágyba kerülés ideje nagyjából állandó.
Az amerikai gyermekorvosok társasága is olyan iskolakezdést javasol, ami lehetővé teszi a diákoknak, hogy optimális időt aludjanak, így javítva fizikai és szellemi egészségüket, tanulmányi eredményeiket és életminőségüket. A kevés alvás növeli az elhízás és a depresszió enyhébb fokú kialakulásának esélyeit.
(Fotó: pixabay.com/coyot)