A pár napja immár 70 éves Andrew Lloyd Webber alighanem minden idők egyik legsikeresebb színházi zeneszerzője. Némi túlzással megszámlálhatatlan siker fűződik a nevéhez (azért mindjárt megszámláljuk…), és egyelőre nem is áll le. Öt dalban meséljük el a karrierjét.
„Lehet, hogy kicsit fura bogárnak számítok Nagy-Britanniában, de világéletemben szerettem a musicaleket” – vallotta Andrew Lloyd Webber. Alighanem ez a szerelem is tette minden idők legsikeresebb színházi zeneszerzőjévé.
Nem most kezdte a szakmát, 50 éve van jelen a West End és a Broadway színházaiban, sok-sok csodálatos zene, 7 Oliver-, 7 Tony-, 4 Grammy- és egy Oscar-díj eddigi munkásságának eredménye. Öt meghatározó daláról beszél a következőkben.
Szupersztár (Jézus Krisztus Szupersztár)
Az ikonikus dal majdnem kimaradt a musicalből, az alapötlet megvolt, de aztán Webber megfeledkezett róla. Egyszerre csak az utcán sétálva eszébe jutott, berohant egy étterembe és… „Kaphatok egy szalvétát? És leírtam a dallamot, mert nem akartam újra elfelejteni.” - mesélte a BBC-nek nevetve.
Az éj zenéje (Operaház fantomja)
Sarah Brightmannek, Andrew Lloyd Webber első feleségének szánt szerelmeslevél volt eredetileg a dal. Az első címe ennek megfelelően Házasember volt. Persze így nem maradhatott, de sikerült abba a musicalba illeszteni, amin éppen dolgozott. A fantom ezzel a dallal csábítja el Christine Daae-t.
Egy álom teljesül (József és a színes, szélesvásznú álomkabát)
1967-ben a St. Paul iskola kérte fel Webbert egy kórusdarab megírására a húsvéti koncertjükhöz. Olyan dalt kértek, amelyet gyerekek is el tudnak énekelni. Tim Rice-t kérte meg a szöveg megírására, aki József történetét javasolta feldolgozásra. Az első kantátaverzió csak 20 perces volt és 7 dalból állt.
Egy másik bőrönd és egy másik ágy (Evita)
Eredetileg egy skót színésznő, Barbara Dickson, aki Juan Peron szeretőjét játszotta, énekli a dalt, mikor Éva, Peron felesége kidobja az utcára. A Top 20-ba is bekerült Aztán a Top 10-be a filmes változattal és Madonna előadásában jutott be.
Mr. Mefisztulész, a varázsló macska (Macskák)
Az első musical, amit Andrew Lloyd Webber szövegíró nélkül írt, méghozzá T. S. Eliot: Macskák könyve című munkája alapján.
„Eliot versével az a helyzet, hogy majdnem énekel hozzád. A ritmusa és a dallama annak a versnek funky-nak tűnt nekem és aztán mindjárt hallottam is a kórust: „Oh well, I never / Was there ever a cat so clever / As magical Mr Mistoffelees'.” Ezek a versek majdnem olyanok, mint a dalszövegek. Öröm volt megzenésíteni őket” – vallotta Andrew Lloyd Webber.
(Fotó: twitter.com/officialalw)