A megválasztott amerikai elnök egyik sokat hangoztatott elképzelése az ipari termelés (egy részének) visszavitele az Egyesült Államokba. Donald Trump erről rengeteget beszélt a választási kampányba, ám a programpont egyik meglehetősen fontos eleméről kevés (értsd: szinte semennyi) szó (sem) esett: mit jelentene mindez az árak szempontjából. A Business Insider most besegített a politikusnak és pár népszerű termék esetében megpróbálta megállapítani.
Az Egyesült Államokban a magyarországinál jóval nagyobb piaci részesedéssel rendelkező mobilmárka összeszerelője, a kínai Foxconn a Nikkei Asian Review közelmúltbeli híre szerint elgondolkodott már a gyártás Amerikába telepítésén, ám végül arra jutott, hogy ez közel megduplázná az iPhone-ok egyébként sem alacsony árát.
Hasonló következtetésre jutott a Marketplace is, amely szerint ha minden részegységet az Egyesült Államokban gyártanának, és ott is szerelnék össze a telefonokat, akkor azok a kiskereskedelmi forgalomban akár 2000 dollárba is kerülnének.
Az IHS Markit Technology vezető elemzője szerint ráadásul ezek a becslések nem vesznek figyelembe egy sokkal nagyobb problémát, jelesül: honnan lenne elegendő munkaerő?
A korábban a Foxconnál is dolgozó Dan Panzica szerint a részegységek gyártását és a telefonok összeszerelését Kínában körülbelül 150 ezer munkás végzi.
„Ha összeadjuk a GE, a GM és a Ford munkásainak létszámát, az még mindig 20 százalékkal kevesebb, mint a négy Foxconn-gyáré összesen. Hol lenne amerikai város, amely képes befogadni egy 60 ezer főt foglalkoztató gyárat?” – tette fel a kérdés a szakember.
Farmer
Ha a dupla ár durva a mobiltelefonok esetében, akkor még húzósabb áremelkedéssel kellene számolni a ruházati termékeknél – állítja Dan Panzica, egyszerűen azért, mert (szemben az iPhone-okkal) a farmerek és pólók esetében az árban sokkal nagyobb szerepe van a munkaerő költségének, márpedig a ruházati termékeket jellemzően nagyon olcsó régiókban gyártják.
„Vietnamban 2 dollár 50 cent, Bangladesben 1 dollár 80 cent az órabér” – emlékeztetett az elemző. Az Egyesült Államokban óránként 25-30 dollár alatt nem nagyon találnának senkit (pláne, ha a mexikóiakat is kiutasítják, tesszük hozzá gyorsan), tehát ha csak egy órányi munkával számolunk egy termék esetében, az már 25 dolláros áremelkedés. (Azért ez a 25-30 dollár kicsit soknak tűnik innen, Európából, de fogadjuk el az elemző érvelését.)
Egyébként ezt bizonyítja egyes márkák árképzési gyakorlata is, például a Levi’s-nek van az Egyesült Államokban gyártott farmerje, ami 348 dollárba került, míg a normál változatot 128 dollárért árulják.
Tévé
A televíziók esetében azért más a helyzet, mert a méretek és a szállítási költségek miatt eddig sem vitték nagyon messzire a gyártást az Egyesült Államokról – egészen konkrétan csak Mexikóig.
Ráadásul van olyan márka, amely jelen pillanatban is az Egyesült Államokban gyártja és szereli össze a készülékeket (az Element Electronics), és tévéi ugyan nem a legjobb minőségűek, de nem drágábbak, mint a többi.
Edzőcipő
Az Egyesült Államokban árusított lábbelik jelentős részét jelenleg Ázsiában gyártják, az Amerikában eladott edzőcipők 97-99 százalékát az országon kívül készítik.
A New Balance nevű márka árai például 65 dollárnál kezdődnek, ám az amerikai gyártmányú cipők közül a legolcsóbbak is 165 dollárba kerülnek. Hasonló a helyzet mondjuk a Reebok esetében is, melynek szintén vannak az Egyesült Államokban gyártott cipői, melyek ára 167 dollárnál kezdődik, míg egyébként Reebok-cipőt már lehet kapni 80 dollárért is.
(Fotó: facebook.com/DonaldTrump)