Az, hogy nem emberek vezetik őket. Ez elsőre elég furcsán hangzik, elismerjük, de ha egy kicsit jobban belegondolunk, rögtön kiderül, hogy furcsa ugyan, de igaz. És erre már a szakemberek is rájöttek. A nagy kérdés csak az, mi lesz a megoldás.
Még novemberben történt, hogy a Google egyik vezető nélküli autóját a rendőr félreállította, mert… túl lassan ment. Ami elsőre viccesnek hangzik, de akinek volt már szerencséje a forgalomban egy lassú autóhoz, az nagyjából átérzi, miről is beszélünk.
Az incidens azonban egy ennél komolyabb problémára, kis túlzással a sofőr nélküli autók legnagyobb bajára is rávilágított: túl biztonságosak, mert nem úgy vezetnek, mint az emberek.
A helyzet ugyanis az, hogy mi, emberek nem mindig tartjuk be a KRESZ szabályait, előfordul például, hogy a sárgán még átmegyünk, mert úgy ítéljük meg, az biztonságosabb, mint nyomni egy satuféket.
Nos, ilyet a vezető nélküli autók nem tesznek, ami viszont bizonyos helyzetekben komoly balesetveszélyt jelenthet. Ötvözzük az elkerülhetetlen emberi hibázást a Google-autók tökéletes szabálykövetésével és olyan keveréket kapunk, amiből nem jövünk ki jól.
Mindez nem csak a mi agyszüleményünk, olyannyira nem, hogy a programozók már javában dolgoznak is a módosításokon, mert rájöttek: egyszerűen muszáj lesz, hogy néha az ilyen autók is megszegjék a szabályokat.
„Ez állandó vita tárgya a csoportunkban. Alapvetően úgy döntöttünk, hogy ragaszkodunk a sebességhatárok betartásához. Ugyanakkor amikor így kimész az autópályára a forgalomba, gyakorlatilag mindenki elhúz az autó mellett. Én is így tennék egyébként” – mondta a Bloombergnek a General Motors-Carnegie Mellon ilyen irányú fejlesztéssel foglalkozó laborjának társigazgatója.
Raj Rajkumar volt az is, aki a saját bőrén tapasztalta meg (ráadásul amikor kongresszusi képviselőket vitt próbaútra egy vezető nélküli Cadillac SRX-ben az I-395 autópályán), hogy amikor például feltorlódik a forgalom, a sofőr nélküli autó nem tud mit kezdeni a helyzettel, mert nincs birtokában annak az emberi tudásnak, hogy miként tudunk különösebb balesetveszély nélkül letérni egy zsúfolt autópályáról.
A Google éppen ezért most azon dolgozik, hogy a jelenleginél „agresszívebbre” programozza az autóit, hogy „természetesebben illeszkedjenek a forgalomba” – mondta a program vezető mérnöke, Dmitri Dolgov.
(Fotó: google.com)