A híd arra van, hogy átmenjen rajta az ember, amivel nem mondtunk nagyot, azzal viszont már talán igen, hogy ezzel szemben vannak olyan hidak, melyeken nem csak átmenni jó, de rájuk nézni is. Röviden: olyan egészen izgalmas, futurisztikus hidakat (pontosabban azok terveit) mutatjuk ma be, melyeknek hamarosan a csodájára jár majd a fél világ.
(Látványterv: Steven Holl Architects)
Kezdjük egy koppenhágai építménnyel, melynek tervéért Steven Holl mérnököt illeti a dicséret. Az építkezést várhatóan jövőre kezdik meg, és ha kész lesz, akkor mi nagyon szeretnénk átmenni rajta.
A híd két felhőkarcolót köt majd össze jó 65 méteres magasságban, természetesen csak gyalogosan lehet majd rajta közlekedni – alighanem alapjaiban határozza meg a dán főváros jövendőbeli látképét.
Bordeaux
Franciaországban egy teljesen más stílusú, mégis nagyon izgalmas hidat építenek, a bordeaux-i Jean-Jacques Bosc híd arculatáért az OMA mérnökei felelnek.
(Terv: OMA)
A várhatóan 2018-ban megnyíló alkotás célja egy új közösségi tér létrehozása, éppen ezért az autóforgalmat csak alkalmanként engedik majd fel a pizzériát is felvonultató hídra, melyen a tervek szerint fesztiválokat, vásárokat és koncerteket is tartanak majd.
London
(Kép: Thomas Heatherwick)
Maradva még egy kicsit Európában jöjjön London, ahol a Thomas Heatherwick tervezte, és már eddig is többször vihart kavart Garden Bridge (azaz Kerthíd) a Temple-t köti majd össze a South Bank-kel szintén 2018-tól. A vihart egyébként olyan kérdések kavarták, mint hogy ki mikor használhatja majd a hidat, milyen pénzből fejlesszék és egyáltalán: szüksége van-e Londonnak egy ilyen építményre.
Changsha
(Látványterv: Next Architects)
Természetesen Európán kívül is épülnek csodás hidak, rögtön ott van például a kínai Hunan tartomány fővárosa, Changsha, ahová a holland Next Architects álmodta meg ezt az egészen különleges építményt, ami nem véletlenül kapta a Sárkánykirály nevet a keresztségben. Őszintén szólva egészen lenyűgöző darab, melynek külön előnye, hogy a helyi hagyományokra próbál támaszkodni.
Doha
Katar fővárosa (egyáltalán: az egész régió) nem arról híres, hogy nagyon spórolósra vennék, így aztán a spanyol mérnöknek, Santiago Calatravának sem kellett visszafognia magát a híd tervezésekor.
(Kép: Next Architects)
Nem is fogta, a több mint 10 kilométernyi utat tartalmazó híd tulajdonképpen nem is egy, hanem három, amelyek egy idő után víz alatti alagútban folytatódnak. A bonyolultságát jól jelzi, hogy eredetileg 2021-ben nyitották volna meg, de már most tudható, hogy csúszás lesz. Amikor viszont átadják, akkor a dohai repteret köti majd össze a nagyváros központjával. Az egyik hídon egyébként közpark is lesz, amit vasúttal lehet majd megközelíteni.
Amszterdam
Végül egyetlen híd erejéig visszatérünk még Európába, egészen pontosan Amszterdamba. Noha első ránézésre ez a 2017-es átadással tervezett híd nem tűnik nagy dolognak, valójában a jövő maga, hiszen robotok építik majd 3D-s nyomtatási technológiával. A fejlesztő holland MX3D alapvetően bútorok és szobrok nyomtatására használja a technológiát, ez azért ennél bonyolultabb menetnek tűnik, úgyhogy a magunk részéről nagyon várjuk, mi sül ki belőle.
(Látványterv: Joris Laarman Lab/Adriaan de Groot/MX3D)
További képeket és hidakat itt lehet nézegetni.