Hivatalosan nincs is olyan, hogy pápamobil, mi több, egészen az 1970-es évekig nem is létezett a kifejezés, azóta azonban teljesen elterjedt kifejezés lett. Ferenc pápa amerikai útja kapcsán megnéztük, mivel is utaztak az évszázadok során a katolikus egyházfők.
(fotó: Vatikáni Múzeum)
Időrendben az első darabunk 1826-ból származik és XII. Leó számára készült, a tetején látható nyolc arany tollbokréta jelezte, hogy a fából készült hintó a pápai flotta egyik darabja.
Utoljára 1870-ben használták hivatalosan, amikor IX. Pius a Santa Maria del Popolo bazilikába ment rajta, nem sokkal Olaszország egyesülése (és a Pápai Államról való lemondatása) előtt.
Graham-Paige 837
(fotó: Francesco Giordani / L'Osservatore Romano)
Az autót a detroiti gyárat alapító testvérek ajándékozták XI. Piusnak, aki ezen az autón utazott, amikor létrejött a lateráni egyezmény Olaszország és a Vatikán között utóbbi függetlenségéről.
XII. Pius is ebben az autóban utazott, amikor 1943-ban egy amerikai bombázást követően kiment megnyugtatni a rómaiakat. Az autó egyébként 1929-től egészen 1958-ig volt használatban.
Citroën Lictoria C6
(fotó: Vatikáni Múzeum)
Az autó beceneve Lictoria Sex (nyilván a 6-osra utalva), ami egy pápai jármű esetében minimum vicces… Mindenesetre XI. Pius kapta 1930 júniusában a 200 munkás által épített burgundi-arany autót. Ez volt az az időszak, amikor a Vatikánt elárasztották az ajándék járművek (ugye akkor érkezett a Graham-Paige is), nem véletlenül, hiszen ekkor volt XI. Pius pappá szentelésének 50. évfordulója.
Utóda, XII. Pius nem nagyon használta az autót, inkább a Graham-Paige mellett tette le a voksot a II. világháború idején.
Mercedes-Benz
A Mercedes-Benz Nürburg 460-nal indult meg a német autógyár és a Vatikán hosszú együttműködése. Érdekes, hogy a 80 lóerős, nyolchengeres autón kívül csak egészen minimális változtatásokat hajtottak végre, belül azonban bekerült egy selyemborítású ülés.
Az 1930-as autót maga Ferdinand Porsche tervezte, és természetesen ajándékba érkezett a Vatikánba (hogy aztán az évtizedek során még tucatnyi újabb kövesse). Összesen 40 ezer kilométert futott, jelenleg a Vatikáni Múzeumban tekinthető meg.
A Nürburg 460 volt az úttörő (fotó: Vatikáni Múzeum)
A többi között érdemes megemlíteni a Mercedes-Benz 300D-t (XXIII. János használta), a Mercedes-Benz 300 SEL, ami II. János Pál egyik kedvence volt, és melynek levehető tetejét kifejezetten a pápának tervezték.
Aztán ott van a legendás Mercedes 230 G, amely gyakorlatilag az első olyan kialakítású autó volt, amilyennek ma a pápamobilt ismerjük. A hatalmas, levehető műanyag tetővel rendelkező autót II. János Pál 1980-as németországi látogatására készítették, és a trónszerű szék helyett ekkor került be a fehér bőrrel borított ülés. A pápa természetesen fel is állhatott, ha akart.
A II. János Pál elleni 1981-es merénylet után az autó karosszériáját megerősítették, az üvegeket pedig golyóállóra cserélték. Az autót XVI. Benedek is használta.
Fiat Campagnola
(fotó: Vatikáni Múzeum)
Ezt az egészen érdekes autót a Fiat-gyár ajándékozta II. János Pálnak 1980-ban, amikor Torinóba látogatott. Egy évig szolgálta az egyházfőt, egészen a pápa elleni 1981-es merényletig – írja a The New York Times.
Lincoln Continental Lehmann-Peterson
Ha már a pápa amerikai látogatása a mai poszt apropója, akkor zárjuk egy amerikai autóval a sort. Ezt a Lincoln Continentalt VI. Pál 1965-ös New York-i látogatásakor használta, különlegessége a hátsó trónusszerű ülés, amit igény szerint egész magasra meg lehetett emelni.
A Lincoln elnököknek, előkelőségeknek és rocksztároknak is gyártott különböző autókat, a későbbi modellekbe olyan biztonsági megoldásokat beépítve, mint a golyóálló üveg és karosszéria.