A John Lewis brit áruházlánc reklámjai évek óta a legjobbak között vannak, hatásukban mindenképpen. Rengetegen osztják meg a néha kissé hatásvadász, ám mégis működő hirdetéseket, amelyek általában jól ragadják meg az ünnepi hangulatot. Az ötletelés persze mindig nagy kérdés, idén ráadásul érdekes egybeeséseket is felfedezhetünk.
Kezdjük azzal, hogy miközben tisztában vagyunk a sokszor hatásvadász mivoltával, mi alapvetően szeretjük a John Lewis karácsonyi reklámjait, mert mindig megadják a kezdő hangulatot az ünnepi szezonnak.
Egyik kedvencünk például a 2011-es reklám, ami egy tulajdonképpen sablonos történetet csavar meg a végén és lesz emlékezetes.
Az idei reklámfilm annyira nem jött be, a Mackó és a Nyúl karácsonyi kettőse kedves történet, de éppen a már fent említett csavar hiányzik belőle. Persze még így is magasan veri az átlagot.
Az alig két perces reklám 7 millió fontba (!) került, de már jóformán most megérte az árát, hiszen alig két hét alatt 6 millióan látták egyedül a YouTube-on, ami pedig ennél is fontosabb, a november 16-ával végződő héten az áruházlánc bevételei meghaladták a 101 millió fontot, ami 10 százalékos emelkedés a tavalyi, és 19 százalékos a két évvel ezelőttihez képest.
Apró üröm az örömben, hogy a reklám megjelenése után szinte azonnal megjelentek a kritikus hangok is, melyek felhívták a figyelmet, hogy a koncepció erősen emlékeztet egy 33 évvel ezelőtti történetre.
A Maci Laci első karácsonya című, 1980-as Hanna-Barbera rajzfilmben meglepő módon az történik, hogy Maci Laci és Bubu téli pihenőre térnek, órájukat tavaszra állítják be, ám egy mások által melléjük tett órának köszönhetően végül mégis átélhetik életük első karácsonyát.
A John Lewis szóvivője természetesen cáfolta, hogy a film bármilyen hatással lett volna a reklámra, amit egyébként az Adam & Eve DDB ügynökség készített: „A kreatív csapatunk nem ismerte a Maci Laci első karácsonya című filmet... a két történet teljesen különbözik".
A magunk részéről hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy egy medve főhős esetében a felébresztős sztori kifejezetten adja magát, ami egyébként a reklám kritikája is egyben.