Virginia után újabb amerikai állam vezetett be finoman szólva is ellentmondásos megítélésű oktatási alapelveket. Floridában úgy döntöttek, faj és etnikum szerint eltérő elvárásokat fogalmaznak meg a diákok számára.
Florida oktatási vezetése a héten jelentette be az új, faji alapú elvárásokat, melyek az állam 3629 oktatási intézményébe járó összesen 2,6 millió diákot érintik. A rendelkezés megszabja, hogy 2018-ra az ázsiai tanulók 90, a fehérek 88, a hispánok 81 és a feketék 74 százalékának kell az évfolyamon elvárt alapszinten vagy afelett teljesíteni olvasásból.
Matematikából az ázsiaiak 92, a fehérek 86, a hispánok 80, és a feketék 74 százalékának kell ugyanezt teljesíteni 5 év múlva – írja a South Florida Sun-Sentinel.
A program (melynek neve No Child Left Behind, azaz kb. Egyetlen gyerek se maradjon le!) finoman szólva is szkeptikus fogadtatásban részesült. „Az, hogy az egyik népcsoporttól kevesebbet, a másiktól többet várunk el, kissé irreális. A hozzánk járó gyerekek, bár más szocioökonómiai háttérrel rendelkeznek, képesek teljesíteni. Az, hogy az egyik csoporttal szemben csökkentik az elvárásokat, tisztességtelen" – fogalmazott például a Riviera Beachen található, 88 százalékban fekete tanulókat okító John F. Kennedy középiskola koordinátora, Juan Lopez.
Az ügyben megszólalt az állam volt kormányzója, a republikánus Jeb Bush, aki szerint a rendelkezés „letaglózó üzenet" a fekete és hispán származású gyerekek számára arról, hogy az ő képességeik gyengébbek a többiekénél.
„Valahol a teljes és tökéletes undor, düh és az emberiességgel kapcsolatos kiábrándultság érzése között tipródom" – fogalmazott például a Palm Beach County School irányító testületének helyettes vezetője, Debra Robinson.
Az állami vezetők természetesen éppen ellenkező véleményen vannak, azt állítva, hogy az elvárások csak a jelenlegi teljesítményt nyugtázzák, és a fejlesztést célozzák.
Az UCLA (University of California) professzor emeritusa, Jeannie Oakes szerint ahhoz, hogy sikeresen mérhessék a különböző származású gyerekek teljesítményét, alapvető fontosságú felszámolni az eddig használt hagyományos teljesítménykövető módszereket.
„Ha csoportokba tesszük a gyerekeket, máris nagyon eltérő tanulási lehetőségeket adunk nekik – eltérő tanári-, tapasztalati- és kompetenciamintákkal. Létezett egy nagyon erős nézet, mely szerint a latin és afro-amerikai gyerekek képtelenek felvenni a versenyt a gazdagabb vagy fehér társaikkal és ez ellen nem tehetünk semmit" – fogalmazott Jeannie Oakes.
Florida oktatási vezetése mindemellett külön elvárásokat fogalmaz meg a fogyatékkal élő, az angol nyelvvel éppen csak ismerkedő és az alacsony jövedelmű háztartásokból érkező gyerekekkel szemben is.