Abban mindenki egyetért, hogy a gyorshajtás veszélyes és büntetendő cselekmény. De mi van azokkal, akik túl lassan vezetnek? Egy brit közvélemény-kutatás szerint a megkérdezettek fele támogatná a túl lassan hajtók büntetését. És Ön?
Valószínűleg szinte mindenki került már olyan helyzetbe, hogy felidegesítette az előtte csiga lassan haladó autó sofőrje. Még az sem kizárt, hogy ilyen alkalomkor (a szükséges káromkodás elmormolását követően) esetleg veszélyes előzésbe kezdett, csak hogy megszabaduljon már a mazsolától.
Nem egyedi magyar jelenségről van szó, amit az a felmérés is bizonyít, amit egy brit honlap megbízásából készítettek, kétezer autós és motoros megkérdezésével.
Kamerával a mazsolák ellen?
A fő tanulság (és őszintén szólva ezt mi magunk is erősen támogatjuk), hogy a megkérdezettek jó része szívesen venné, ha a gyorshajtás mintájára a totyogást is büntetnék, ugyanúgy kamerával mérve a túl lassan haladók sebességét.
A megkérdezettek 60 százaléka azt mondta, kifejezetten stresszeli, ha valaki a forgalomnál jóval lassabban halad. A résztvevők fele pedig beismerte, fordult már elő, hogy felesleges kockázatot is vállalva előzte meg a túl lassan haladó autót.
A brit közlekedési minisztérium adatai szerint 2009-ben 143 balesetet okoznak közvetlenül a túl lassan hajtók, szintén hivatalos adatok szerint a sofőrök egyharmada szenvedett már balesetet, vagy karambolozott „kis híján” egy mazsola miatt.
„A túl lassan hajtókat ugyanolyan komolyan kellene venni, mint a száguldozókat. Felmérések szerint előbbiek az idegeskedés állandó forrásai és évről évre sok balesetet okoznak” - jelentette ki a felmérést végeztető oldal szakértője.
„A kormány radarokat szerelt fel mindenhova, ezt a szigorúságot követhetnék a túl lassan hajtókkal szembeni harc esetében is” - fogalmazott Gareth Kloet.
Minimális haladási sebesség?
Nem csak a büntetés merült fel megoldásként. A válaszadók több mint egyharmada (37 százalék) vélte úgy, hogy a brit utakon be kellene vezetni a minimális haladási sebességet, míg 15 százalék szerint üdvös lenne, ha a mazsolák csak meghatározott időszakokban használhatnák az utakat, míg 5 százalék vélte úgy, hogy figyelmeztető matrica felragasztására kellene kötelezni őket.
Kíváncsiak lennénk, egy hasonló magyarországi felmérés milyen eredménnyel járna...