Egy feltörekvő zenekarnak vagy előadónak soha nem volt könnyű dolga, ám a streamingszolgáltatók korában nehezebb, mint valaha. Legalábbis ezt derült ki a három legnagyobb brit zenekiadó vezetőinek meghallgatásán.
A streaming előnyeiről és hátrányairól évek óta folyik a vita, a kérdés a járvány kitörése óta még inkább előtérbe került, hiszen elmaradnak a bevétel egyre nagyobb részét hozó koncertek.
A szolgáltatókon ráadásul a feltörekvő tehetségeknek olyan vetélytársakkal kell szembenézniük, mint a Queen vagy a Beatles, azaz gyakorlatilag „az elmúlt ötven év zeneiparával” – mondta a brit jogdíjakért felelős PPL vezetője.
„Ennek eredményeként társadalmunk legtehetségesebb tagjai közül sokan megélhetési gondokkal küzdenek” – tette hozzá a brit parlament bizottsága előtt Peter Leathem.
Queen, Elton John, Fleetwood Mac
Hogy mennyire igaza van, azt jól mutatják a számok: tavaly a brit TOP10-ből három a 70-es évekből származó Greatest Hits-válogatás volt, a Queentől, Elton Johntól és a Fleetwood Mactől.
Eközben csupán egyetlen bemutatkozó albumból (ez KSI-től a Dissimulation) streamingeltek annyit, hogy az megfeleljen 60 ezer eladott példánynak. Ez összesítésben a 62. helyre volt elég, ám KSI szerint ez csak azért volt lehetséges, mert korábban komoly követőbázist szedett össze a YouTube-on.
„Annyi az előnyöm, hogy van egy saját, nagy platformom, ahol a többieknél könnyebben tudom reklámozni magam” – mondta a rapper a BBC 5 Live-nak.
Hazaköltözni a szülőkhöz
A streaming hatásaival foglalkozó bizottság korábban olyan sztárokat hallgatott meg, mint a Radiohead vagy Nile Rodgers, és már akkor kiderült, hogy sok zenész annyira keveset keres a streaminggel, hogy a lakbérre sem futja.
Közéjük tartozik Nadine Shah is (őt jelölték már a legjobb brit lemeznek járó Mercury-díjra is), aki arról beszélt, hogy kénytelen volt hazaköltözni a szüleihez, mert egyszerűen képtelen megélni a zenélésből.
A kegyetlen számok
A bizottság kedden meghallgatta a brit kiadók talán legfontosabb vezetőit, a Universal Music, a Sony Music és a Warner Music brit leányvállalatainak első embereit.
A Universal Music vezérigazgatója, David Joseph (miközben csodálatos zenésznek és fantasztikus dalszerzőnek) nevezte Nadine Shah-t, elismerte, hogy a jelenlegi rendszer bizonyos zenészeknek gondot okoz.
A jogdíjakat ugyanis népszerűség alapján osztják szét, azaz ha például valaki zenéje a Spotify lejátszásainak 1 százalékát jelenti, akkor az az előfizetői díjakból és hirdetésekből befolyó összeg 1 százalékát kapja meg.
Ami Nadine Shah-t illeti, a Music Week adatai szerint legutóbbi albumát (Kitchen Sink) mindössze 675 ezer alkalommal streamelték, ami 675 „eladott lemeznek” felel meg. Az összehasonlítás végett, a jelenlegi brit listavezető, Barry Gibb Greenfields című albuimát csak a múlt héten 2,7 milliószor hallgatták.
A zeneipart képviselő BPI ugyanakkor azt állítja,a streaming igenis jó a zenészeknek. Tavaly csak az Egyesült Királyságban 1800 olyan művész volt, aki átlépte a 10 ezer CD eladásának megfelelő 10 millió streamet. Átlagot számolva ezek a művészek ezzel 29 400 fontot (11,8 millió forintot) kerestek.
A BPI szerint a streaming sokkal demokratikusabb, mint elődei, hiszen tavaly a TOP10 előadó csupán a streamingelt zenék 5 százalékáért felelt, míg 2005-ben ez az arány még 13 százalék volt.
(Fotó: pixabay.com)
A posztot a blog Facebook-oldalán kommentelhetitek.