Ha nem lépnek időben, a holland nagyváros csodás középkori építészeti emlékeivel együtt elsüllyedhet a kanálisokban, amelyekre épült. Ennek megelőzése, a süllyedés megállítása azonban sok millió eurós, igencsak nagyléptékű projekt.
A 12-16. században a terjeszkedő város épületei falábakra épültek az Amstel folyó mocsaras, ingoványos területén, ekkor kezdték el kiásni a kanálisokat is. Így ezek a szerkezetek akár több mint 500 évesek. Nem meglepő, hogy folyamatos karbantartásra lenne szükségük, amelyet azonban a CNN cikke szerint az önkormányzat elhanyagolt.
Jelenleg 1600 hidat és 200 kilométernyi kanálist kellene ellenőrizni és ha szükséges, rajtuk a javításokat elvégezni. A szakemberek már 5 éve kongatják a vészharangot, de úgy tűnik, a megfelelő hatóságok eddig nem igazán törődtek a figyelmeztetésekkel.
A helyi AT5 hírcsatorna idézett egy búvárt, aki nem vállalta az egyik híd ellenőrzését, mert attól tartott, hogy ráomolhat. Az önkormányzat szerint a veszélyes hibákat javítják, de a kockázatokat, amit például a rossz állapotban lévő támfalak jelentenek, nem lehet teljesen kiküszöbölni. Egy független vizsgálat szerint a 200 kilométernyi támfal 5%-a van kifejezetten rossz állapotban.
A munkálatok talán a valaha volt legnagyobb infrastrukturális kihívást fogják jelenteni a hollandoknak. Fákat kell kivágni, parkolókat megszüntetni, és bizonyos utakat le kell zárni a 3.5 tonnánál nehezebb járművek elől. Valamint minden évben 22.5 milló eurót kell a javítási munkálatokra fordítani.
Elsőként a legrosszabb állapotú kanálisok falait kell javítani, hat hidat már részlegesen vagy teljesen lezártak a forgalom előtt, és folyamatos megfigyelés alatt tartják a legkritikusabb pontok állapotát. 2023-ig a munkálatok összköltsége 450 millió euróra rúghat, és ez még csak 27 híd, 800 méter fal rendbetételét jelenti.
Ugyanakkor azt is, hogy hosszútávon újra kellene gondolni a város közlekedését, hiszen a régen lovaskocsikra tervezett utakon ma többtonnás kamionok közlekednek.
Ezeket az elhasználódás elkerülésére tehermentesíteni kell, a város külterületein kellene logisztikai központokat létrehozni, ahonnan könnyebb és környezetkímélőbb járművekkel szállítanák be a szükséges termékeket, legalábbis ez az egyik elképzelés a megoldásra.
A munka így is végeláthatalan, ha meg akarják hosszabbítani a többszázéves szerkezetek élettartamát.
(Fotó: pixabay.com/modi74)
A posztot a blog Facebook-oldalán kommentelhetitek.