Lassan 40 éve alapították meg Vanity Fairt, az amerikai szórakoztatóipar egyik legfontosabb orgánumát, ami ezen idő alatt számtalan, ikonikussá vált fotót közölt. Ezekből nyílt kiállítás.
Ki felejtené el Demi Moore fotóját, melyen a 90-es évek egyik legnagyobb bálványa hét hónapos terhesen meztelenül látható? Annie Leibovitz egyszerre intimitást és (ön)bizalmat sugárzó képe alapjaiban változtatta meg azt, ahogyan a mainstream média a várandóságot ábrázolja.
A Vanity Fair: Hollywood Calling címet viselő, a Los Angeles-i Annenberg Space for Photography-ban látható kiállítás több mint 100 fotót vonultat fel a magazin történetéből, olyan zsenik szemét dicsérve, mint a már említett Annie Leibovitz és Mark Seliger.
A képeket a magazin kreatív szerkesztője, David Friend és volt fotós igazgatója, Susan White válogatták át és ki. A kérdés az volt, a régi klasszikusokra, az új fotókra vagy a rejtett gyémántokra összpontosítsanak inkább. Végül mindháromból választottak.
A kiállítás (ami talán nem egészen véletlenül éppen a vasárnapi Oscar-gála előtt nyílik meg) olyan, mint egy időutazás Hollywood elmúlt évtizedeibe, miközben akad köztük spontán partifotó éppúgy, mint aprólékosan beállított címlapkép.
Ott van például egy klasszikus kép Ronald és Nancy Reaganről, ami egyfajta áttörés volt, hiszen 1985-ben ott és akkor találkozott össze a politika és a szórakoztatóipar. Mindez ma már persze megszokott, akkor azonban még többé-kevésbé újdonság volt, akkor is, ha azért a politika és Hollywood viszonya mindig is létezett.
„Ma, amikor Obamáék sok millió dolláros szerződést kötöttek a Netflixszel, Hillary Clinton filmjét a napokban mutatták be a Sundance fesztiválon, az Egyesült Államok elnöke pedig egy reality tv-sztár, akkor erre a Reagan-fotóra nézve azt gondolja az ember, hogy húha, ez azért nagyban elősegítette elérni azt, ahol most tartunk, akármit is gondoljunk róla” - mondta David Friend.
A kiállítás egyébként nem csak az amerikai filmipar, hanem a kiadvány életében is új korszakhatáron nyílik.
„Ma más kort élünk, a streamingszolgáltatók háborúját, a tévék megpróbálják újra kitalálni magukat, a falak ledőltek a tévé és a mozi között, így aztán úgy éreztük, itt az ideje egy kis visszatekintésnek” - tette hozzá a CNN-nek a kreatív szerkesztő.
Ami a Vanity Fairt illeti, a magazinnak pedig azt kell kitalálnia, maradjon-e a továbbiakban is a csillogás lapja, vagy legyen sokkal realistább, esetleg van-e egyfajta középút.
A posztot a blog Facebook-oldalán kommentelhetitek.