Kívül tágasabb

Jön a repülőkön a telefonálás korszaka?

2019.12.21. 06:30, Kívül tágasabb ,

Amikor felülünk egy repülőre (márpedig így az ünnepek környékén elég sokan felülnek, külföldön élő, hazafelé tartó magyarok például), akkor szinte automatikusan kapcsoljuk ki vagy állítjuk át repülési üzemmódba a mobilt. De miért nem lehet telefonálni a repülőkön – és mi lenne, ha hamarosan lehetne?

repulogep_mobil_foto_istock.jpg

Kezdjük azzal, hogy technológiai akadálya nem nagyon van a repülés közbeni telefonálásnak, hiszen egyre több gépen van wifi, márpedig ahol wifi van, ott nem nagyon van akadálya a hanghívásoknak sem, olyannyira, hogy ezt bizonyos járatokon már meg is engedik.

A telefonálás egyik legnagyobb akadálya tehát elsősorban az, hogy egyszerűen nem akarják engedélyezni, és ha jobban belegondolunk, van is ebben valami.

„Mindegy, honnan nézzük, a telefonálás engedélyezése a repülőgépeken egy meglehetősen vitás kérdés. Pontosan az ehhez hasonló témák azok, melyekkel a repülőtársaságok egészen addig nem szívesen foglalkoznak, amíg nem muszáj” – mondta a CNN-nek egy turisztikai ipari elemzésekkel foglalkozó cég, az Atmosphere Research Group elnöke, Henry Harteveldt.

Akik ellene vannak: a légiutas-kísérők…

A telefonálás engedélyezésének talán legnagyobb ellenzői a légiutas-kísérők. Érthető okokból: azt mondják, a telefonálás engedélyezése káoszba, konfliktusokba és teljes őrületbe torkollna. Amiben lássuk be, van is valami…

Már így is elég bajuk van az utasokkal, munkájuk egy jelentős részét a békebíríó szerepének eljátszása teszi ki, semmi szükségük még egy konfliktusforrásra, nem beszélve arról, hogy képzeljük el, mi történne, ha 200-300 unatkozó utas egyszerre kezdene telefonálni…

A légiutas-kísérők befolyását nem szabad alábecsülni. Az Egyesült Államokban például ők indították el a fedélzeti dohányzás elleni küzdelmet az 1980-as években és addig nyomták a dolgot, amíg végül 2000-re el is érték céljukat.

Ami a telefonálást illeti, az az álláspontjuk, hogy az elkerülhetetlenül vitákhoz vezetne, ezért semmi szükség rá, nem beszélve arról, hogy vészhelyzetben is megnehezítené a dolgukat.

„Végtére is az a dolgunk, hogy maximum 90 másodperc alatt evakuáljunk egy gépet. Utasként egyszerűen képtelen lesz az utasításaimat követni, ha közbena telefonjára koncentrál” – érvelt Cassandra Michele Brown, a Frontier Airlines légiutas-kísérője.

…a nyugalomra vágyó utasok

Az utasok között is van egy jelentős csoport, amely egyszerűen a saját nyugalma érdekében nem szeretné a telefonálás engedélyezését. Olyannyira jelentős ez a csoport, hogy egy amerikai felmérés szerint valójában csak az utasok 5 százaléka szeretne a fedélzeten telefonálni.

„Egyszerűen nem akarom, hogy muszáj legyen más beszélgetését végighallgatnom, ha nem akarom. Éppen elég máshol ilyen helyzetbe kerülni. Egy gépen, a repülési magasságon, ahol teljesen tehetetlen és kiszolgáltatott az ember, ez borzalmas lenne” – vélte Henry Harteveldt.

Elsősorban az üzletemberek azok, akik támogatnák a telefonálás lehetőségét, ők is elsősorban vészhelyzetekben. Egyikük, Paul Forgue tanácsadó, évi 40 héten van úton és azt mondta, nagyon fontos esetekben fantasztikus lenne a tudat, hogy fel lehet venni a telefont és elintézni a problémát.

Paul Forgue úgy véli, a társaságok kialakíthatnának a gépeken telefonálásra kijelölt és a mobilhasználatot tiltó helyeket, miként azt egyes amerikai vasúttársaságok (például az Amtrak) már tervbe vették.

Biztonságos-e a technológia?

A kérdés azóta itt lebeg a fejünk felett, hogy az 1980-90-es években a mobiltechnológia megjelent, majd terjedni kezdett. Olyannyira, hogy akkoriban az amerikai gépek közül nem kevésen az ülések háttámlájára szerelt telefonok voltak, amiket (igaz, csillagászati, percenkénti 4-5 dolláros áron) használni lehetett.

Mi több, még az ezredforduló környékén sem volt különösebben szabályozva a kérdés, emlékezzünk csak a 2001. szeptember 11-i terrortámadásra, ahol a gépeken tartózkodó utasok még felhívták a szeretteiket.

Csakhogy az okostelefonok robbanásszerű terjedésével sok minden megváltozott és az iparági szereplők elkezdtek azon aggódni, hogy a készülékek esetleg elektromágneses interferenciát okozhatnak a pilótafülke egyes berendezéseivel.

A szakértők ugyanakkor számtalanszor felhívták a figyelmet, hogy ez maximum régebbi gépek öreg készülékeivel fordulhat elő, ha egyáltalán. Az újabb gépeket viszont már úgy tervezik, hogy ez ne okozhasson problémát – azaz biztonsági okai már biztosan nincsenek a telefon tiltásának.

Olyannyira nincs, hogy több társaság (például a British Airways, az Emirates és az Etihad) már szerződött is műholdas internetszolgáltatásokra. Technikai akadály tehát nincs annak, hogy a repülőkön mobilozzunk – ugyanakkor az is igaz, hogy vannak súlyos ellenérvek.

(Fotó: iStock)

A posztot a blog Facebook-oldalán kommentelhetitek.

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!
Címkék: mobil repülés

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Utolsó kommentek

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es