„Európa G-pontja. Senki sem tudja, hol van, de amikor megtalálod – az csodálatos.” Meglehetősen provokatív szöveg, nem igaz? Ráadásul a litván főváros (mert róla van szó) éppen Ferenc pápa tavaly augusztusi látogatása előtt állt elő ezzel a (most nemzetközi díjjal kitüntetett) kampánnyal.
Vilnius lassan hagyományosan mindenféle listákon az egyik leginkább alulértékelt európai fővárosnak számít, igaz, olcsósága miatt kezdik maguknak felfedezni a leány- és legénybúcsúsok (Budapest belvárosát elnézve sok szerencsét nekik hozzá).
A reklámon egy fekvő nő látható egy Európa-térképet ábrázoló lepedőn, kissé zilált hajjal, amint éppen megmarkolja azt – természetesen éppen Litvánia és azon belül Vilnius helyén. Nehezen félreérthető utalás.
Nem részleteznénk az egész kampányt, aminek persze külön weboldala van, ami jórészt ezt a szexre hajazó tematikát viszi végig, a lényeg, hogy a meglehetősen ellentmondásos ötlet végül is célt ért, hiszen az egész világon cikkeztek róla.
Ami magát Litvániát illeti, az ötlettel előálló marketinghallgatók büszkék voltak rá, a katolikus egyház már nem annyira. Olyannyira, hogy a főváros püspöke szerint ezzel a szexturizmus városává teszik Vilniust, a kormány pedig nagyon szerette volna, ha a kampány kezdetét a pápai látogatás utánra halasztják – a kérést a városvezetés figyelmen kívül hagyta.
„Nyugaton már senki nem utal a szexre a marketing terén, különösen nem az álamhoz köthető szervezetek vagy hatóságok” – méltatlankodott egy korábbi főpolgármester.
Mindez most azért lett aktuális, mert a reklám a legjobb nagyvárosi reklám lett az International Travel and Tourism Awards (azaz a Nemzetközi Utazási és Turisztikai Díjak) seregszemléjén.
Ráadásul működik is. A Go Vilnius turisztikai hivatal igazgatója szerint a litván fővárosba látogató turisták száma összességében 12,5 százalékkal nőtt tavaly, ráadásul ezen belül különösen hangsúlyos volt a németek (37,8 százalék) és a britek (20,5 százalék) emelkedése.
„Célunk egy fiatalabb, kíváncsi utazó réteg elérés, akik szívesen fedeznek fel új helyeket. Vilnius nem túlzottan ismert város, de a hozzánk látogatók élvezni szokták az itt szerzett élményeket” – mondta a CNN-nek Inga Romanovskienè.
„Kifejezetten az Y-generációnak szántuk a kampányt, és míg a nyelv kétségtelenül szuggesztív, fontos volt, hogy a felhasznált képek ne legyenek durvák. Nyilván az üzenetet sem kell szó szerint érteni” – tette hozzá az igazgató.
„Elsősorban a 18-35 éves korosztály körében lett népszerű, de maga a kampány a humorra épült és arra, hogy ne vegyük magunkat túl komolyan. Úgy gondolom, ezeket a képzettebb és idősebb korosztályok is értékelik. Nem gondolom, hogy a reklámoknak negatív hatásuk lett volna” – értékelt Inga Romanovskienè.
Más kérdés, hogy mit kezdenek majd az egyre nagyobb számban megjelenő, bulizni vágyó leány- és legénybúcsús társaságokkal, melyek oly sok problémát okoznak a két szomszédos balti állam fővárosa, Riga és Tallinn mellett például Prágának vagy Budapestnek is – tette fel a kérdést a CNN.
Amire a (talán kissé optimista) válasz az volt, hogy Vilnius megpróbálja fenntartható módon fejleszteni a turizmust, úgy, hogy az ne csak az iparágnak, de a helyieknek is megfelelő legyen.
Amihez a magunk részéről sok szerencsét kívánunk nekik…
A posztot a blog Facebook-oldalán kommentelhetitek.