A nagyvárosokban manapság nem nagyon elkerülhetők a dugók, lassan hozzá is szokik az ember, a mérték azonban nagyon nem mindegy. Mert amíg Budapesten elbosszankodunk azon, ha 20-30 perccel hosszabb idő alatt érünk valahova, addig a világ más tájain ennél sokkal rosszabb a helyzet.
Amikor egy 50 kilométeres út megtétele több mint 8 óráig tart, akkor például már elgondolkodik az ember sok mindenen. Márpedig a CNN riportere így járt Lagosban.
Márpedig a nigériai nagyváros több millió ingázója napi szinten kényszerül szembenézni a közlekedés lehetetlenségével. Közéjük tartozik Yinka Ogunnubi is, aki a Twitteren azt írta, reggel fél 6-kor indult el otthonról, hogy 9 óra 10 perckor érjen be a munkahelyére. Ami testvérek között is laza 3 óra 40 perces út – csak odafele.
Lagos sok nigériai számára rendkívül vonzó a munkalehetőségek miatt (elvégre Afrika ötödik legnagyobb gazdaságáról beszélünk), csakhogy éppen ez okozza azt is, hogy Lagos egy felmérés szerint a világ harmadik legstresszesebb városa.
Brutális számok
Lagos egészségtelenül túlzsúfolt, 22 millió lakossal, ami duplája például a londoninak. Ha brutális számok kellenek, hát íme: naponta 8 millió ember indul neki 5 millió járművel a városnak.
Nem csoda, hogy a lagosiak heti 30 órát töltenek közlekedéssel. Ez éves szinten 1560 óra. Összehasonlításképp ugyanez a szám Los Angelesben 128, Moszkvában pedig 210 óra és már az sem kevés.
Tudunk még durvábbat is mondani: ha a jelenlegi trendek folytatódnak, 2100-ra Lagos lesz a világ legnagyobb városa 88,3 millió lakossal. Képzeljük el, mi lesz ott, ha addig nem sikerül drámai módon feljavítani az úthálózat minőségét és főleg mennyiségét!
Katasztrófa a mentális egészségre
Még elképzelni is durva, milyen hatással van mindez az ott élők mentális (és persze fizikai) egészségére. A városban folyamatosan nő az öngyilkosságok száma, és ezen nem nagyon van mit csodálkozni.
„Nem meglepő, hogy a munkavállalók stresszelhetnek, esetleg kiégnek vagy kimerültek. Sokan hajnali 4 órakor indulnak el otthonról, végigszenvedik a pokoli forgalmat és ha ezen túl vannak, még csak akkor értek be a munkahelyükre” - mondta Olufemi Oluwatayo pszichiáter.
„Vajon mennyire lehet az ember termelékeny, ha napi szinten 6 órát ül a dugóban?” - tette fel a kérdést Agnes Marquis médiaipari vezető a helyi Pulse magazin egyik cikkében, hozzátéve, hogy ennek ellenére a helyi cégek még mindig nem szívesen engedik meg az alkalmazottaknak, hogy otthonról dolgozzanak.
Számítások szerint csak a lagosi gazdaságnak havi 30,5 millió dollárnyi veszteséget jelentenek az állandósult közlekedési dugók. Nem csoda, hogy az állam új kormányzója megígérte, megpróbálják rendezni a helyzetet.
Yinka Ogunnubi szerint első lépésként a kamionokat kellene kitiltani a városi utakról és valamiképp az emberek mozgását is meg kell próbálni kézben tartani, különösen, hogy a város lélekszáma folyamatosan gyarapszik.
(Fotó: pixabay.com/carlovenson)