Már nincs messze a teljesen automatizált étterem a rendeléstől egészen a kiszállításig, ám a humán munkaerőre egy ideig még biztosan szükség lesz.
Flippy nem ijed meg a kemény munkától. Nyolc órás műszakokat teljesít egy pasadenai étteremben, ugyanazt a munkafolyamatot ismételve, megbízhatóan, következetesen.
Flippy nem panaszkodik. Igaz, nem is tudna, hiszen egy robotról van szó - pontosabban egy robotikus karról, amelynek az a feladata, hogy a hamburgerhúst forgassa, kisüssön ételeket, ellenőrizze azokat, és aztán fel is takarítson.
Flippyt a Miso Robotics alkotta és részben a Cali Group finanszírozta. A Caliburger éttermekben egyre több helyen lehet majd találkozni a segítségével. Költsége egy évre 15 ezer és 50 ezer dollár között mozog, attól függően, hogy milyen munkát végeztetnek vele.
Flippy nincs egyedül: szintén Kaliforniában a Bear Robotics fejlesztette ki Pennyt, aki eddig már 40 ezer rendelést szállított ki. Májustól az éttermek megrendelhetik a robotpincért.
A valóra vált sci-fi
Tíz éve még a robotséfek és -pincérek sci-finek számítottak, de már nagyon is valóságosak. Sőt, a teljesen automatizált éttermek is lehetségessé válnak, ahol a vendég egy kijelzőn rendel, elektronikusan fizet, az ételt pedig robotok készítik és szállítják ki.
A technológia létezik, már csak költséghatékonyan kell összekötni és megismertetni a vásárlókkal. Márpedig egy olyan iparágban, amely hajlamos leszorítani a munkaköltségeket és emelni a profitot, a további automatizáció elengedhetetlennek tűnik.
Pennyt nyolc hónapig tesztelték a kaliforniai Kang Nam Tofu House-ban, és 28 százalékkal nőttek az eladások. Ugyanígy emelkedett a rendelések értéke a McDonald’s által bevezetett önkiszolgáló képernyőknek köszönhetően.
A személyre szabás nagyon fontos eleme a technológiának. Ha képernyőn rendelünk, akkor magunk állíthatjuk össze, hogy mi legyen a hamburgerben, emellett speciális ajánlatokat is kínálhatnak nekünk.
Hamarosan az is elérhetővé válik, ha valaki bejelentkezik egy étterem applikációjába, az adatok és a korábbi rendelések alapján ajánljanak ételeket számára, figyelembe véve mindent, az időjárástól kezdve a hangulatig, amit a képernyőn keresztül tudnak megfigyelni.
A Michelin-csillag még odébb van
Ha a gyorséttermek készen is állnak az automatizálásra, a nívósabb éttermekbe lassabban érkezik meg az új korszak.
„Hosszú idő telik még el, amíg látunk egy Michelin-csillagos robotséfet” – mondta a brit Guardianban a Sheffieldi Egyetem professor emeritusa, a mesterséges intelligencia és a robotika szakértője.
Noel Sharkey úgy véli, az összetevők megismerése és megértése egyelőre kihívásokat jelent a robotok számára, és egy törékeny ételt a tányérokra helyezni csak nagyon lassan tudnának.
A robotok egyelőre az emberekre vannak utalva. Pennynek segítség kell, egy ember, aki felrakja rá a megrendelt ételeket. Ugyanígy az amerikai Zume nevű cégnél csak a pizza kiszállítását végzi robot, magát az elkészítést nem.
Azonban ezen a területen is változás jöhet: idén mutathatják be Moleyt, akit egy díjnyertes szakács, Tim Anderson mozdulatai alapján modelleztek, és aki már képes lesz nyers hozzávalókból ételeket készíteni.
Attól egyelőre nem kell tartani, hogy a robotok miatt nem lesz szükség emberi munkaerőre: a McDonald’snál és a Caliburgernél átképzéseket tartanak, hogy a megváltozott körülményekhez alkalmazkodó dolgozóik legyenek, akik akár a robotokkal is képesek foglalkozni.
(Fotó: Miso Robotics)