Kívül tágasabb

Ilyen pláza még nem volt

2019.02.19. 06:30, Kívül tágasabb , 1 komment

Anna Bergstromnak volt egy dilemmája. Szerette a divat csillogó világát, de tudta, hogy ez nem fenntartható és károsítja a bolygót. Így végül egy divatos plazában lelt békére, ahol minden termék használt.

cim_268.jpg

Sok embernek rossz tapasztalatai vannak a bolhapiacokról és jótékonysági üzletekről, ezek magukon hordoznak egy stigmát, valahogy túl lehangolóak – véli Anna Bergstrom. Éppen ezért céljának tekinti, hogy népszerűvé tegye a vásárlást a second hand üzletekben. 

A nő vezeti a svédországi Eskilstunában lévő ReTuna nevű plázát, ahol mind a 14 üzletben használt vagy újrahasznosított termékeket kínálnak, a kávézóban felszolgált ételeket és italokat pedig organikusan és fenntartható módon állították elő. A Tuna a Stockholmtól egyórás vonatútra lévő város beceneve, a Re pedig az újrahasznosításból jön.

kint_5.jpg

A korábban a divatiparban dolgozó Anna Bergstrom gyermeke születésekor jött rá, hogy változtatnia kell. 

„Felismertem, hogy példaképpé kell válnom a gyermekeim számára, valami jót kell tennem a bolygónak” – mondta a BBC-nek. A pláza 2015-ben nyitott, a helyi önkormányzat kezdeményezésére jött létre egy korábbi raktárépületben.

A bevásárlóközpont tágas és vonzó, a bejáratnál újrahasznosított anyagokból készített művészeti alkotás fogadja a vásárlókat. A boltok üzleti vállalkozásként, nem pedig jótékonysági szervezetként működnek. Fizetik a bérleti díjat és a járulékokat.

1_465.jpg

Az üzletekben minden kapható, ahogy egy igazi bevásárlóközpontban, a ruhától a könyveken át a háztartási berendezésekig és a csináld-magad szerszámokig. 

A helyiek leadhatják feleslegessé vált, de még használható játékaikat, bútoraikat, ruháikat, elektronikai termékeiket a pláza raktárában, ahol aztán megvizsgálják, hogy melyikkel lehet még valamit kezdeni, és a megfelelő üzletbe továbbítják azokat.

2_439.jpg

A boltok munkatársai pedig egy második válogatást tartanak, és megnézik, hogy a hozzájuk került termékek milyen javításra, átalakításra, csinosításra szorulnak, mielőtt a polcokra kerülnek. 

A koncepció működik: évről évre egyre több újrahasznosított terméket értékesítenek. A nyitás óta már 2,8 millió fontos forgalmat bonyolítottak le, és naponta 700 látogatót vonzanak. 

A ReTuna azonban több akar lenni ennél, meg akarja változtatni az emberek gondolkodását a fogyasztásról. Eseményeket, előadások, workshopokat, tematikus napokat szerveznek a plázában, amelyek mind a fenntarthatóságról szólnak.

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Utolsó kommentek

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es