Anna Bergstromnak volt egy dilemmája. Szerette a divat csillogó világát, de tudta, hogy ez nem fenntartható és károsítja a bolygót. Így végül egy divatos plazában lelt békére, ahol minden termék használt.
Sok embernek rossz tapasztalatai vannak a bolhapiacokról és jótékonysági üzletekről, ezek magukon hordoznak egy stigmát, valahogy túl lehangolóak – véli Anna Bergstrom. Éppen ezért céljának tekinti, hogy népszerűvé tegye a vásárlást a second hand üzletekben.
A nő vezeti a svédországi Eskilstunában lévő ReTuna nevű plázát, ahol mind a 14 üzletben használt vagy újrahasznosított termékeket kínálnak, a kávézóban felszolgált ételeket és italokat pedig organikusan és fenntartható módon állították elő. A Tuna a Stockholmtól egyórás vonatútra lévő város beceneve, a Re pedig az újrahasznosításból jön.
A korábban a divatiparban dolgozó Anna Bergstrom gyermeke születésekor jött rá, hogy változtatnia kell.
„Felismertem, hogy példaképpé kell válnom a gyermekeim számára, valami jót kell tennem a bolygónak” – mondta a BBC-nek. A pláza 2015-ben nyitott, a helyi önkormányzat kezdeményezésére jött létre egy korábbi raktárépületben.
A bevásárlóközpont tágas és vonzó, a bejáratnál újrahasznosított anyagokból készített művészeti alkotás fogadja a vásárlókat. A boltok üzleti vállalkozásként, nem pedig jótékonysági szervezetként működnek. Fizetik a bérleti díjat és a járulékokat.
Az üzletekben minden kapható, ahogy egy igazi bevásárlóközpontban, a ruhától a könyveken át a háztartási berendezésekig és a csináld-magad szerszámokig.
A helyiek leadhatják feleslegessé vált, de még használható játékaikat, bútoraikat, ruháikat, elektronikai termékeiket a pláza raktárában, ahol aztán megvizsgálják, hogy melyikkel lehet még valamit kezdeni, és a megfelelő üzletbe továbbítják azokat.
A boltok munkatársai pedig egy második válogatást tartanak, és megnézik, hogy a hozzájuk került termékek milyen javításra, átalakításra, csinosításra szorulnak, mielőtt a polcokra kerülnek.
A koncepció működik: évről évre egyre több újrahasznosított terméket értékesítenek. A nyitás óta már 2,8 millió fontos forgalmat bonyolítottak le, és naponta 700 látogatót vonzanak.
A ReTuna azonban több akar lenni ennél, meg akarja változtatni az emberek gondolkodását a fogyasztásról. Eseményeket, előadások, workshopokat, tematikus napokat szerveznek a plázában, amelyek mind a fenntarthatóságról szólnak.