Óceánjáró hajón dolgozni izgalmasnak hangzik olyanoknak, akik szeretnek utazni, de a valóságban ezek a munkák jóval kevésbé vonzók – a tapasztalatokat két ügyvéd foglalta össze, akik ilyen hajókon dolgozók és utasokat képviselnek.
Az óceánjárókra elszegődőkkel gyakran hat- vagy nyolchónapos szerződést kötnek a cégek, és ezért nem ritkán a hét minden napján, naponta 12 órát kell dolgozniuk. A fizetésük havonta 550 és 2000 dollár (nagyjából 150 ezer és 570 ezer forint) között mozog. „Túlhajszoltak és alulfizetettek” – mondta Jim Walker, a Walker and O’Neill ügyvédi irodától.
Akik pedig a leginkább megterhelő munkát végzik, vagyis takarítanak és pincérkednek, általában nem megfelelő egészségügyi ellátásban részesülnek, ha panaszuk van.
Gyakran fájdalomcsillapítót adnak nekik, hogy minél előbb vissza tudjanak térni a munkába, még akkor is, ha a sérülésük nagyobb figyelmet igényelne. Sokan félnek jelezni, ha problémájuk van, vagy nem mernek panaszkodni a munkakörülményekre, mert attól tartanak, nem hosszabbítják meg a szerződésüket.
Az óceánjárókat üzemeltető cégek azért tehetik meg, hogy gyakorlatilag semmibe veszik alacsonykeresetű dolgozóikat, mert azok általában a szegényebb országokból érkeznek, és tudják, még így ilyen körülmények mellett is megbecsülik a munkájukat – ezt már egy másik ügyvéd, Michael Winkleman állítja a Lipcon, Margulies, Alsina and Winkleman irodától.
Otthonukban jóval kevesebbet, csak néhány száz dollárnak megfelelő összeget kereshetnek, ezért tűnik számukra jó lehetőségnek a hajós munka. Így pedig inkább szenvednek a munkakörülmények és a rossz bánásmód miatt, eltűrik a helyzetüket.
A hajókon dolgozók többségét a karibi térségből származók, valamint fülöp-szigetekiek és kelet-európaiak adják, a munkavállalók mindössze öt százaléka amerikai állampolgár, és ők sem a legrosszabb munkákat végzik, hanem jellemzően igazgatók vagy a szórakoztatóiparban dolgoznak – táncosok, énekesek, színészek.
A két ügyvéd szerint a rossz bánásmód miatt a munkavállalóknak kevés lehetőségük van. A hajókat üzemeltető társaságok közül sokan olyan országokban – Bahamák, Panama vagy Bermuda – vannak bejelentve, ahol a munkatörvények lazák.
A cégek arra is figyelnek, hogy a szerződésekben kikössék, nehéz legyen őket közvetlenül beperelni, hanem az ügyeket egyeztető eljárás során lehessen tárgyalni, így törekedve a konfliktusok megoldására – az ilyen választott bíró pedig sokszor inkább a munkaadó érdekében dönt, mivel ő fogadja fel.
Mindezek miatt az óceánjáró hajók nem számítanak könnyű munkahelynek. A tenger purgatóriuma – mondta a Business Insidernek Michael Winkleman.
(Fotó: pixabay.com/lauff)