Kívül tágasabb

Öt dolgon változtass, ha jobban akarsz aludni

2018.11.23. 06:30, Kívül tágasabb , 5 komment

Kevés rosszabb dolog van, mint álmatlanul forgolódni. A kialvatlanság kihat a memóriára, a termékenységre és az általános boldogságra, vagyis alapvető fontosságú, hogy pihentek legyünk.

alvas_no_foto_pixabay_com_xiangying_xu_4.jpg

Ezt könnyíti meg, ha nem lefekvés előtt eszünk, hanem korábban, könnyű ételeket fogyasztunk és megváltoztatjuk az étrendünket. Következzen hát öt étel és ital, amelyeket érdemes elkerülni a nyugodt alvásért 

Koffein 

Egyértelmű, de sokan mégsem tudnak leállni vele. Egy esti üdítő jó ötletnek tűnhet, de mivel stimuláns, ez lehet az oka, ha nem jön álom a szemünkre. A koffein blokkolja az agyban felhalmozódó adenozin alváskiváltó hatását, így hosszabbítja meg az ébrenlét idejét akár hat órával, vagyis értékes időt vesz el a pihenéstől. 

Dave Gibson alvásszakértő azt javasolja, hogy korlátozzuk a napi koffeinbevitelt. Két csésze kávénál többet ne igyunk, és ebéd után már egyáltalán ne fogyasszunk koffeintartalmú italt. 

(Annyit csendben hozzátennénk, hogy ismerünk mi olyan embert, aki a legjobban némi kávé elfogyasztása után tud aludni, szóval bár nagy általánosságban lehet, hogy igaz a megállapítás, azért embere is válogatja.)

Vörös hús 

Az ilyen húsokat tovább tart megemészteni, ezért ha későn vacsorázunk, akkor inkább könnyebb ételeket válasszunk. A szakértő tanácsa szerint négy óra teljen el a nehéz étel elfogyasztása és a lefekvés között. 

Ha mégis megéhezünk, tejtermékeket vagy zöldségeket – például káposztát – együnk, mert ezek gazdagok a stresszcsökkentő hatású kalciumban. Így elősegíthetik a nyugodtabb alvást. 

Alkohol 

Egy hosszú munkanap után sokan vágynak egy pohár sörre vagy borra, pedig az alvás szempontjából ez nem hasznos. Amint az alkohol stimuláló hatása eltűnik, nyugtatóként szolgál, de nem olyan módon, ami garantálná a nyugodt pihenést. 

Dave Gibson szerint az alkohol negatívan hat az REM-szakasz egyensúlyára, főleg az éjszaka második felében, vagyis nem lesz pihentető az alvás. 

Fűszeres ételek 

Elronthatja az álmunkat a csilipaprika is, ezért csak óvatosan. A szakértő szerint a fűszeres ételek növelik a testhőmérsékletet, és ez nyugtalan alváshoz vezethet. 

Cukor 

Egy kis édesség lefekvés előtt csábító lehet, ám a nagy cukortartalmú ételek növelik a vér cukorszintjét, és a plusz energia kitolhatja az elalvást. Inkább együnk teljeskiőrlésű gabonából készült termékeket, hogy jobban aludjunk. 

Ezek ugyanis segítik a nyugtató hatású triptofán nevű aminosav áramlását a vérben. A banán is tartalmazza ezt a vegyületet, így szintén jó nasi lehet alvás előtt.

(Fotó: pixabay.com/xiangying_xu)

(via)

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Utolsó kommentek

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es