Kívül tágasabb

Milyen az ideális kerékpárút?

2018.10.06. 06:30, Kívül tágasabb , 26 komment

A klímaváltozás növekvő kihívást jelent a társadalomnak, így pedig egyre nagyobb szükség van biztonságos kerékpárutakra, hogy az embereknek valóban legyen alternatívájuk, ha nem autóval akarnak közlekedni. De mit tehetnek a városvezetők?

kerekparut_foto_pixabay_com_fgmsp.jpg

Az Egyesült Államokban a városok utcáit és járdáit úgy tervezték, hogy a gépkocsivezetők és a gyalogosok is biztonságban legyenek. Ha az utcákon vannak fák, azokat kis mélyedésbe ültetik a járdán, ahol mindössze 3-10 évig élhetnek átlagosan. Egészen a közelmúltig az amerikai utcákról hiányoztak a felfestett, leválasztott kerékpárutak. 

Ugyanakkor az Egyesült Államokban is egyre népszerűbbé válik a biciklizés, szabadidős tevékenységként és munkába járáshoz egyaránt. Kutatások azt is igazolták, hogy a városi fáknak sok előnyük van, csökkentik a légszennyezettséget és árnyékot biztosítanak. 

Egy kerékpározó harvardi tudós, Anne Lusk ezért megvizsgálta, hogyan lehet a bringautakat és a fákat a forgalmas utcákon meghonosítani. 

Az utcai városkép tervezését irányító szervezetnek a kerékpáros létesítmények fejlesztésére vonatkozó iránymutatásai között egyszerűen nem szerepelt a bicikliutak létesítése. 

Most három másik közlekedési testület készített iránymutatásokat, amelyek már támogatják ezeket a sávokat. Ám még ezek sem határozzák meg pontosan, hogy hova ültessenek fákat a járdák és a bicikliutakkal környékén. 

Egy új tanulmányban azt vizsgálták, hogy a kerékpárosok szeretnének-e fákat, hol legyenek azok, és milyen előnyöket tulajdonítanak nekik. A megállapítások szerint a biciklisek kedvelik a fákat, és azt részesítik előnyben, hogy azok a bringasáv és az út között álljanak.  Ezek ugyanis javítják az utcai környezetet mindenki számára. 

Gyalogosok és biciklisek elválasztása az autósoktól 

A kutatásban 836 gyalogos és biciklis vett részt. Nekik öt fotómontázst mutattak meg bringautakról, arra a területre átültetve, ahol közlekednek, és el kell dönteniük, hogy a képek tetszenek-e vagy sem. 

Az elrendezések között volt olyan, ahol egy fasor választja el a biciklisávot az utcától, és olyan is, ahol a ládákban lévő fák kinyúltak az utcára, a parkoló kocsik közé. A kérdések arra is választ kerestek, hogy a fák mennyire akadályozzák a kilátást, mennyire csökkentik a légszennyezettség érzetét, és mennyire védenek a hőségtől. 

A válaszadók nagy része előnyben részesítette az olyan képeket, amelyeken vannak fák. A legnépszerűbb megoldásnak az számított, amikor fák vagy bokrok ékelődnek a bicikliút és az utca közé. 

Ez eltér a jelenlegi amerikai bringautaktól, amelyeknél fehér forgalomterelő oszlopok, alacsony betonszigetek vagy párhuzamosan parkoló autók vannak a kerékpárosok és a kocsik között. 

A fák és a bokrok voltak azok, amelyek leginkább gátolták a rálátást a forgalomra, csökkentették annak az érzetét, hogy szennyezett levegőben kell tekerni és árnyékot adtak. 

A klímaváltozással számolva 

Sok városvezető küzdene a klímaváltozással, oly módon is, hogy csökkenti az autók számát az utakon. Ezeket a célokat a kerékpárutak kialakításánál is figyelembe kellene venni. 

Például az országutakon széles bringasávokat lehetne kialakítani, hogy a szállításra kifejlesztett cargo biciklik, a gyermekszállítók és új típusú, háromkerekű elektromos kerékpárok is elférjenek rajtuk gond nélkül. 

A klímaváltozás az utcai fákra sincs jó hatással, de okosabb tervezéssel ezek is hosszabb ideig virágozhatnak – írta összefoglalójában a brit Independent

Ha például nem a járdába vájt lukakba, hanem összefüggő földcsíkokba kerülnek a fák, akkor a gyökereik könnyebben jutnak tápanyaghoz, tovább élhetnek, így pedig tovább adhatnak árnyékot az alattuk elhaladóknak. Szintén hasznos lenne, ha a vízelvezetés rendszerét úgy alakítanák át, hogy az megoldja a fák öntözését is. 

Tágabban gondolkodni az utcakialakításról 

A fő érv a fás bicikliutak kialakítása ellen az volt, hogy a városokban szükség van helyre a párhuzamosan parkoló autóknak. Azonban a kocsiknak nem kell feltétlenül így megállniuk, a garázsokban vagy parkolókban mechanikusan felemelve egymás fölött is elférnek. 

Mások azt mondják, inkább kijelölt buszsávokra van szükség. Ám ezek a megoldások nem zárják ki egymást: lehet egymás mellett egy járda, egy bicikliút, fák, buszsáv és egy járdasziget buszmegállóval.

(Fotó: pixabay.com/fgmsp)

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

Határátkelő

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es
süti beállítások módosítása