A brit közszolgálati BBC oknyomozó anyaga szerint több, mint 250 YouTube-csatorna támogatja az ukrán EduBirdie oldalt, ami diákok számára árul esszéket. Sam Gyimah brit miniszter szerint a YouTube-nak morális kötelessége cselekedni.
A felsőoktatási minisztert sokkolta a videók mondandójának természete és típusainak széles skálája: „Ez egyértelműen rossz. Normalizálja és ipari méretűvé teszi a csalást”.
A BBC a kutatás során 700 millió videót vizsgált meg és abból 1400 foglalkozott az EduBirdie promotálásával. Az ukrán székhelyű oldal a világ minden táján kínálja szolgáltatásait és népszerű YouTube sztárokon keresztül reklámozza azt az egyetemi hallgatók körében.
Ha nincs kedved megírni a feladott esszét, az EduBirdienek van egy „szuper okos szakembere”, aki megcsinálja helyetted – hangzik el az egyik videóban.
Hirdetésenként több száz dollár
Olyan sztárok csatornáin is megjelent már a szolgáltatás hirdetése, mint a 4 millió követővel bíró (és a nyitóképen látható) Adam Saleh, vagy a 2,5 milliós rajongótáborral büszkélkedő brit gamer, JMX. Ők már el is távolították a csatornáikról az EduBirdie promóciókat.
Akad olyan 12 éves, 200 ezres követőtáborral (!) rendelkező youtuber, akinek az anyukája vette le. A sztárok reklámonként több száz dollárt is kaphattak a cégtől. A videóban magában hangzik el általában a promó, mondjuk olyan kontextusban, hogy a szolgáltatás használatával 5-ös esszéket adhatsz be, mégis több időd lesz játszani, vagy több időd lesz kábítószert fogyasztani.
A YouTube felelőssége
Sam Gyimah szerint ez azért is különösen veszélyes, mert a fiatal követőknek ez úgy tűnhet, mintha a csalás „életstílus választás” lenne.
„Szerintem a YouTube-nak hatalmas a felelőssége. Nagyon jól keresnek az influenszerek hirdetési szegmensével, ugyanakkor ez nagyon káros hatással van az oktatásra. Úgy gondolom, a YouTube-nak most ki kellene állnia és felelősséget kellene vállalnia”- hangsúlyozta a felsőoktatási miniszter.
Shakira Martin, az brit országos diákönkormányzat elnöke szerint „undorító, hogy az ilyen szervezetek kiszolgáltatott fiatalokat használnak fel arra, hogy olyasvalamit reklámozzanak, ami nem jó, nem etikus.”
Az EduBirdie-t különösen azok a diákok használják szerinte, akik dolgoznak a tanulmányaik alatt.
Mit mond a Google?
A Google kutatása alapján a youtuberek befolyása már nagyobb, mint a hírességeké. Toni Hopponen, a Flockler tech cégtől azt javasolja az egyetemeknek, ők is éljenek ezzel az új lehetőséggel.
„Mindig is léteztek etikátlan reklámok, de most az olyan csatornák, mint a YouTube, lehetőséget nyújtanak mindannyiunk számára, hogy tartalmat állítsunk elő és a hatás nagyon széleskörű lehet” - hívta fel a figyelmet.
A BBC két esszét is rendelt egyébként a szolgáltatótól, a dolgozatokra nem 5-öst, hanem 3-ast kapott csak a delikvens.
Komoly következmények
Nem kapható plagizáláson az a diák, aki a szolgáltatást igénybe veszi, mert a dolgozatok megrendelésre készülnek. Tehát nem derülhet fény a csalásra. Bár az a diák, akit rajtakapnak, hogy nem a saját munkáját adta be, fegyelmi eljárás elé néz.
„A YouTube alkotói csak akkor tehetnek a videóikba fizetős hirdetéseket, ha a termék vagy szolgáltatás, amelyet reklámoznak, megfelel a hirdetési irányelveinknek. Ha nem felel meg, amikor felfedezzük, azonnal eltávolítjuk” - mondta a BBC-nek a YouTube egyik szóvivője.
„Az alkotókkal együtt dolgozunk majd azon, hogy jobban megérthessék: a videók promócióiban nem támogathatnak tisztességtelen tevékenységet, vagy szolgáltatásokat” - tette hozzá.
Kíváncsian várjuk.
Miért áll egy egyetemista lány szexmunkásnak? Itt elmeséli.