Kívül tágasabb

Stockholm és a szexizmus

2018.02.15. 06:30, Kívül tágasabb , 11 komment

A svéd főváros a szexista (és rasszista) hirdetések betiltására készül. A téma évek óta folyamatosan napirenden van a svéd politikában, viszont akadnak komoly kérdőjelek körülötte.

svedorszag_szexista_hirdetes.jpg

Stockholm készen áll a szexista és rasszista reklámok betiltására. Az egyik nagy vitatéma, hogy vajon a politikusok dolga-e eldönteni, melyik hirdetés megy túl messzire.

„Ismerem a lányaimat, nem tetszenek nekik az ilyen hirdetések. Rosszul érzik magukat tőlük. Városként nem vehetünk ebben részt. Az én felelősségem a stockholmi lakosság felé ezek betiltása” – fogalmazott az egyik stockholmi polgármester-helyettes, egyben zöld aktivista, aki politikai és személyes küldetésének is tekinti az ügyet.

A vita immár évek óta zajlik, miközben a rekord méretű bevándorlás miatt a szexista plakátok mellett a rasszista tónusú köztéri hirdetések is a figyelem középpontjába kerültek. 

A döntéshozók várhatóan még ebben a hónapban jóváhagyják a törvényt, melyet pártok közötti egyetértéssel fogadtak decemberben. A divízió az országos reklámfigyelő, a Reklamombudsmannen (RO) iránymutatásai szerint fog működni. De míg az RO-nak nincsen joga szankciók kivetésére, az új törvény értelmében 24 órán belül levetethetik majd a sértő reklámokat. 

A szexizmus és a rasszizmus folyamatosan napirenden van a svéd politikában, és sem a fogyasztók, sem a politikusok nem félnek hangot adni a véleményüknek. Viszont az évtizedes viták miatt még mindig nem sikerült megszűntetni a diszkriminációt a reklámiparban. 

Az RO-t 2009-ben hozták létre és már több, mint ezer sértő plakátot véleményezett, de harmadukra sikerült csak szankciókat kikényszeríteni.

svedorszag_szexista_hirdetes_cikk.jpg

A svéd nőket tömörítő lobbiszervezet nemrégiben a legrosszabbnak nevezte a skandináv országok között Svédországot, mert az nem ment elég messze a szexizmus és rasszizmus elleni törvények terén. 

A törvények hírére viszont a svéd hirdetők és marketingesek szövetsége (Sveriges Annonsörer) lendült támadásba. Anders Ericson ügyvezető igazgató azzal érvel, hogy „a feministák egy nagyon erős csoportjának” a panaszai ellenére Svédország már eddig is „nagyon fantasztikus munkát végzett” az önszabályozásban. 

A szakember attól fél, hogy a tilalom csak a bürokráciát növeli, veszélyezteti a szólásszabadságot és lehet, hogy a szakemberek helyett majd a városi tanácsra hallgatnak szakmai kérdésekben. 

A hirdetők számára pedig nagyon költséges lesz, ha a Stockholmban kihelyezett 200 plakátot mondjuk le kell venni, mert szexistának minősítették. Ravaszan azzal is érvel, hogy nem is hatékony csak Stockholmban végrehajtani, hiszen akkor az ingázók a fővároson kívül bármikor találkozhatnak velük. 

A törvény tehát egyelőre sok vitát gerjeszt.

(Fotó: Svéd Női Lobbi)

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Utolsó kommentek

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es