A svéd főváros a szexista (és rasszista) hirdetések betiltására készül. A téma évek óta folyamatosan napirenden van a svéd politikában, viszont akadnak komoly kérdőjelek körülötte.
Stockholm készen áll a szexista és rasszista reklámok betiltására. Az egyik nagy vitatéma, hogy vajon a politikusok dolga-e eldönteni, melyik hirdetés megy túl messzire.
„Ismerem a lányaimat, nem tetszenek nekik az ilyen hirdetések. Rosszul érzik magukat tőlük. Városként nem vehetünk ebben részt. Az én felelősségem a stockholmi lakosság felé ezek betiltása” – fogalmazott az egyik stockholmi polgármester-helyettes, egyben zöld aktivista, aki politikai és személyes küldetésének is tekinti az ügyet.
A vita immár évek óta zajlik, miközben a rekord méretű bevándorlás miatt a szexista plakátok mellett a rasszista tónusú köztéri hirdetések is a figyelem középpontjába kerültek.
A döntéshozók várhatóan még ebben a hónapban jóváhagyják a törvényt, melyet pártok közötti egyetértéssel fogadtak decemberben. A divízió az országos reklámfigyelő, a Reklamombudsmannen (RO) iránymutatásai szerint fog működni. De míg az RO-nak nincsen joga szankciók kivetésére, az új törvény értelmében 24 órán belül levetethetik majd a sértő reklámokat.
A szexizmus és a rasszizmus folyamatosan napirenden van a svéd politikában, és sem a fogyasztók, sem a politikusok nem félnek hangot adni a véleményüknek. Viszont az évtizedes viták miatt még mindig nem sikerült megszűntetni a diszkriminációt a reklámiparban.
Az RO-t 2009-ben hozták létre és már több, mint ezer sértő plakátot véleményezett, de harmadukra sikerült csak szankciókat kikényszeríteni.
A svéd nőket tömörítő lobbiszervezet nemrégiben a legrosszabbnak nevezte a skandináv országok között Svédországot, mert az nem ment elég messze a szexizmus és rasszizmus elleni törvények terén.
A törvények hírére viszont a svéd hirdetők és marketingesek szövetsége (Sveriges Annonsörer) lendült támadásba. Anders Ericson ügyvezető igazgató azzal érvel, hogy „a feministák egy nagyon erős csoportjának” a panaszai ellenére Svédország már eddig is „nagyon fantasztikus munkát végzett” az önszabályozásban.
A szakember attól fél, hogy a tilalom csak a bürokráciát növeli, veszélyezteti a szólásszabadságot és lehet, hogy a szakemberek helyett majd a városi tanácsra hallgatnak szakmai kérdésekben.
A hirdetők számára pedig nagyon költséges lesz, ha a Stockholmban kihelyezett 200 plakátot mondjuk le kell venni, mert szexistának minősítették. Ravaszan azzal is érvel, hogy nem is hatékony csak Stockholmban végrehajtani, hiszen akkor az ingázók a fővároson kívül bármikor találkozhatnak velük.
A törvény tehát egyelőre sok vitát gerjeszt.
(Fotó: Svéd Női Lobbi)