Az Iránban nemrégiben kitört tiltakozások, melyek tömegeket vittek ki az utcára mind a kormányellenes, mind a kormány melletti tüntetésekre, az ország gazdasági problémáival kapcsolatos kérdéseket vetettek fel.
A kormányellenes tüntetők az egész országban ugyanazon célpont, a gazdag elit ellen fordultak, akik a teokratikus rezsim haszonélvezői. Ennek napfényre kerülése részben az iráni Y-generáció közösségimédiás nyitottságának köszönhető. Nem tudják (és nem is akarják) titokban tartani a vagyonukat sem a közösségi felületeken, sem az utcákon.
„Amikor az éppen aktuális Maserati a teheráni zsúfolt utcán bőget keresztül a zsúfolt régi buszok és a kopott családi szedánok között, a gyalogosok néha nem tudnak megállj parancsolni az átkozódásnak” - írta Shanshank Bengali és Ramin Mostaghim az LA Timesnak.
A „Rich Kids of Tehran”, vagyis a „Teheráni gazdag kölykök” Instagram oldal is pontosan mutatja a feszültség forrását, ahol „vonzó, huszonvalahány évesek kérkednek az 1000 dolláros Hermes szandáljaikkal és lazítgatnak a medence partján a lenyűgöző kastélyaikban egy olyan fővárosban, ahol a város másik végén egy kétségbeesett ember éppen a saját veséjét adja el, hogy táplálhassa a gyerekeit”.
Amir Ahmadi Arian iráni újságíró szerint „a gazdag, fiatal irániak, mint új arisztokrata osztály, nem törődnek a gazdagságuk forrásával. Porschén és Maseratin száguldoznak a szegények szeme láttára Teheránban és posztolnak a gazdagságukról az Instagramon”.
Az egyenlőtlenségek az elmúlt évtizedben alakultak ki, de tisztán láthatóvá csak Hassan Rouhani elnök új, megszorító intézkedései után váltak. Míg a munkásosztálybeli tüntetők „halál Rouhanira” és „halál a diktátorra” jelszavakat skandálnak, addig a „Teheráni gazdag kölykök” Twittere támogatta a diktátort és a kormányát is.
(Fotó: instagram.com/therichkidsoftehran)