Váratlan és egészen elképesztő méreteket öltő chips-pánik tört ki Japánban, ahol napok alatt már hatszoros áron árulnak bizonyos márkákat. Az ok egészen triviális, a vége viszont nem nagyon látszik.
Japán egyik legnagyobb snack-gyártója, a Calbee a héten bejelentette, hogy bizonyos népszerű termékeinek leállítja az értékesítését, mert az egyik legfontosabb krumplitermő vidéken, Hokkaidóban rémes lesz a termés.
A döntés 15 rendkívül népszerű terméket érint, például a pizzás chipset. Nem túlzás azt írni, hogy kitört a pánik, olyannyira, hogy a neten például már zacskónként 1250 yenért (3500 forintért) árulják az egyébként kevesebb, mint 200 yenbe (nagyjából 500 forintba) kerülő terméket, a netet pedig elárasztották a szinte teljesen üres áruházi polcokról készült fotók.
Hokkaidót tavaly rekordszámú tájfun érte el, ami nagyon nem tett jót a burgonyatermésnek, márpedig a piac 73 százalékát (!!) lefedő Calbee jórészt innen szerzi be az alapanyagot – emlékeztetett a Bloomberg hírügynökség. A chips egyébként hatalmas üzlet Japánban (is), egy tavalyi felmérés szerint Calbee-termék volt a két legnépszerűbb az országban.
A cég szóvivője szerint mindent megtesznek a válság mielőbbi elhárítása érdekében, ezért komolyan fontolgatják, hogy az Egyesült Államokból importálnának burgonyát, illetve már megkörnyékezték egy másik nagy krumplitermő vidék, Kyushu gazdáit, hogy kicsit korábban takarítsák be a termést.
A válság ráadásul tovább is terjedhet például az éttermekre, és a gyorséttermi-láncokra. A helyzet egyáltalán nem vicces, egy kisebb gyártó, a Koike-ya már kénytelen volt 9 termék forgalmazását leállítani, és egyelőre egyik sem tudta megmondani, mikor jelennek meg ismét az üzletek polcain a chipsek.