Kívül tágasabb

Mit ne igyunk a repülőn?

2017.02.22. 06:35, Kívül tágasabb , 19 komment

Csapvizet nyilván ne, de a magunk részéről alaposan megfontolnánk a tea és a kávé fogyasztását is. Nem véletlenül: a felmérések szerint a víz, amiből készülnek, finoman szólva is hagy maga után kívánnivalót.

stewardess_saschaporsche.jpg

Egy amerikai vizsgálat szerint a repülőgépen a csapvíz sokszor szalmonellás, és nem ritka, hogy rovarok petéi találhatók meg benne. Az EPA (Amerikai Környezetvédelmi Hivatal) adatai szerint a repülőgépeken tesztelt rendszerek 15 százaléka potenciálisan veszélyes baktériumot tartalmaz.

Egy tavaly lefolytatott vizsgálatból pedig az derült ki, hogy a hosszú távú járatokon kimutathatóan több a baktérium a csapvízben, mint a rövid távú gépeken.

Nem csoda, hogy a légiutas-kísérők szinte soha nem isznak belőle. „A stewardessek és stewardok nem isznak forró csapvíz használatával készült italokat. Nem isznak kávét, sem sima teát” – mondta a Business Insidernek egy légiutas-kísérő. 

Nyolc gépből eggyel gond van 

Az EPA vizsgálata megállapította, hogy nyolc gépből egy nem felel meg a hivatal előírásainak, annak ellenére, hogy az elmúlt 20 évben az amerikai légügyi hatóság legkevesebb hat alkalommal hívta fel a víz tisztaságának fontosságára a társaságok figyelmét. 

Amerikán kívül Kanadában és Hongkongban is folytattak vizsgálatokat, ott több mint tucatnyi esetben mutattak ki fertőzött vizet. 

A társaságok közül sokan vitatják az eredményeket a mintavételi folyamat hiányosságait hangsúlyozva, ám még ezt figyelembe véve is eléggé aggasztók az eredmények (és persze ezek az amerikai társaságokra vonatkoznak, de meg lennénk lepve, ha Európában mindez nem jelentene problémát). 

Hogyan fertőződik meg a víz? 

Eleve meglehetősen hosszú utat jár be, mire eljut a repülőgépig. Minden egyes alkalommal, amikor mozgatják, áttöltik, megjelenik a fertőzésveszély. A vizet tartálykocsikkal szállítják a géphez a vízhálózatból, majd áttöltik a gép tartályába. 

Ez még nem is lenne akkora gond, ha a vizet rendesen felforralnák, mielőtt kávét vagy teát készítenek belőle, ám ez általában nincs így, ezért aztán a baktériumok sokszor nem pusztulnak el. 

Az EPA már 2011-ben szigorúbb elvárásokat fogalmazott meg az amerikai légitársaságokkal szemben, ők pedig természetesen együttműködésükről biztosítottak mindenkit. 

Mindenki másképp látja 

A nagy fogadkozást némileg árnyalja a Légiutas-kísérők Szövetségének levele, melyben azt sérelmezik, hogy a szabályozás nem elég szigorú és nem megy elég messzire a tartályok megfelelő tisztaságának biztosításában. 

„A szabályozás nagy mozgásteret biztosít a társaságoknak a víztesztelés és a tartályok tisztításának területén, ezért szövetségünk úgy véli, az elvárás nem elég szigorú, és betartására messze nem ügyelnek eléggé” – olvasható a dokumentumban. 

A legnagyobb amerikai légitársaságokat tömörítő Airlines for America ezzel szemben azt állítja (nem meglepő módon), hogy számukra az utasok és a munkavállalók biztonsága a legfontosabb, amibe beletartozik a tiszta ivóvíz is, amit inkább palackozott vízzel oldanak meg, de biztosítják a fedélzeti folyóvíz biztonságosságát is. 

(Fotó: Saschaporsche)

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

Határátkelő

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es
süti beállítások módosítása