A gyorskaja az amerikai és a nyugati életforma egyik legfontosabb szereplője lett a II. világháborút követő évtizedekben, olyannyira, hogy ma már elég nehéz olyan várost találni a nyugati féltekén, ahol legalább egy, de inkább több gyorsétterem ne nyílt volna.
Annak ellenére, hogy manapság egyre divatosabb az egészséges életmód és étkezés, a gyorséttermek továbbra is népszerűek, nyilvánvalóan nem utolsósorban az alacsonyabb áraik miatt.
A népszerűséget hadd illusztráljuk néhány egészen elképesztő adattal a zászlóshajónak számító Egyesült Államokból (a gyűjtés a Fox hírcsatornát dicséri).
1. 50 millió
Naponta (!) ennyi embert szolgálnak ki a gyorsétteremláncok csak az Egyesült Államokban. Magyarul nagyjából minden hatodik amerikai napi rendszerességgel jár gyorsétterembe.
2. 160 ezer
Nagyjából ennyi gyorsétterem van Amerikában, azaz minden 2000 amerikaira jut egy. Ezek 15 százaléka (azaz durván minden hetedik) Subways, és majdnem minden tizedik (14 ezer) McDonald's. Csak e két lánc 39 ezer egységgel büszkélkedhet. Ha az 50 milliós vevőszámot nézzük, akkor átlagosan minden étterem napi 300 embert szolgál ki.
3. 110 milliárd dollár
Ennyi a piac szereplőinek éves bevétele (még mindig csak az Egyesült Államokról beszélünk), ami az összes amerikai étterem és bár bevételnek a hetede. A pénz egyharmadát a McDonald’s hozza össze, a cég egyébként világszinten 80 milliárd dollár bevételt produkál évente.
4. 28 százalék
Minden negyedik amerikai legalább hetente egyszer gyorsétteremben eszik, magyarul az ilyen kaják abszolút az amerikai életmód részei. Egy felmérés szerint az amerikaiak 3 százaléka minden nap eszik gyorskaját (érdekes, hogy kb. ugyanennyien mondták azt, hogy soha nem esznek).
5. 3,6 millió
Az amerikai munkaerőpiac 2 százalékát (ez a 3,6 millió ember) szívja fel ez a szektor, ami ráadásul közismerten keveset fizet (óránként átlagosan 9 dollárt).
6. 836
Ennyi kalória van egy átlagos gyorséttermi menüben. Az elmúlt években ez valamennyit talán csökkent és a folyamat alighanem folytatódik a sok kritika miatt, miként (legalábbis szavakban) a feldolgozásra kerülő állatokkal is jobban bánnak.
7. 550 milliárd dollár
Világszinten ezt a szolid összeget vágják zsebre a gyorsétterem-láncok. Nem rossz, nem rossz.
8. 30 százalék
Minden harmadik gyorsétterem burgert és sült krumplit (is) árul, népszerűek még a szendvicsek, a mexikói kaja és a pizza is.
9. 50 milliárd
A burgerek, szendvicsek, pizzák és társaik mellett hatalmas bevételt jelentenek az üdítők is. Tavaly 50 milliárd adagot adtak el belőlük (az Egyesült Államokban ráadásul a legtöbb étteremben ingyenes utántöltés van), ez elképesztően soknak tűnik, igaz, 4 százalékpontos csökkenés az egy évvel korábbihoz képest. Ennek az éttermek aligha örülnek, hiszen ezen a terméken van a legnagyobb haszonkulcs.