Olyan fotók, vagy videók, amelyek láttán még csak a szemöldökünket sem mozdítjuk meg a nyugati világban, könnyen életveszélyessé válhatnak egyes észak-afrikai, közel-keleti vagy ázsiai országokban. Következzen öt példa ilyenre a BBC helyi tudósítóinak gyűjtésében.
Szexi selfie (Sana Safi, Afganisztán)
Egy ilyen fehérneműs fotó szégyennek és helytelennek számít, nem csak a rajta szereplő, de az egész családja számára és alapvetően határozhatja meg a jövőjét. Az afgán társadalomban a mai napig él a nemek szegregációja, férfiak és nők inkább csak a városokban keveredhetnek, kivétel ez alól természetesen a tág értelemben vett család.
Afganisztánban nagy hangsúlyt kap a nő öltözködése is, a házon kívül a fejkendő levétele, esetleg egy átlátszóbb ruhadarab nagyon nem ajánlott. Ugyanígy komoly problémák lehetnek abból, ha egy nő olyan képet posztol magáról, amin mondjuk a hálószobában látható pizsamában, vagy pólóban, szélsőséges esetben ilyenkor erkölcstelenséggel is megvádolhatják.
Afganisztánban a legtöbb nőnek egyáltalán nincs közösségi profilja, vagy ha van, akkor nem tölt fel magáról képet.
Ölelés (Alma Hassoun, Szíria)
Szíriaiak Facebook-oldalain elvétve találni olyan képeket, melyen egy férfi átölel egy nőt, méghozzá elsősorban a hölgyek miatt. Ennek egyik fő oka, hogy a kapcsolat végeztével a korábbi viszonyokat felidéző képek társadalmilag elfogadhatatlanná válnak. Tehát ilyen ölelkezős fotókat jó eséllyel csak akkor látunk, ha a kapcsolat már egészen hivatalos. Hiába van a pár évek óta együtt, jó eséllyel csak az eljegyzési fotójukon (már ha volt) láthatjuk őket összeölelkezve. Persze Szíria sem homogén ország, tehát sok függ nem csak a posztoló életkorától, de a lakóhelyétől, társadalmi hátterétől is.
Tánc az esküvőn (Amber Shamsi, Pakisztán)
Pár éve bejárta a netet egy mobillal rögzített videó, melyen négy nő ült a földön, énekelve és tapsolva, világos kendővel a fejükön. Miközben énekeltek, két férfi táncolni kezdett, amiből villámgyorsan tragédia lett.
A videót ugyanis Pakisztán egy eldugott hegyi településén készítették, ahol a nemek ilyen mértékű keveredése, a tánc, az ének eleve tabu, és akkor még nem is beszéltünk arról, hogy a felvétel mekkorát futott a közösségi oldalakon. Nem sokkal később jött a hír, hogy a helyi vének tanácsa elrendelte a férfiak és a nők kivégzését.
Az ország kevéssé konzervatív részein a nők táncolhatnak és énekelhetnek az esküvőkön, de ilyenkor a (gyakran férfi) videósokat megkérik, hogy kapcsolják ki a gépüket, vagy a férfiakat elküldik a helyszínről.
Állapot: kapcsolatban (Sahar Zand, Irán)
A fiatal irániak egyre nagyobb számban élnek együtt házasság előtt, ami akár egy generációval ezelőtt is elképzelhetetlen lett volna, és a mai napig törvénytelen egyébként.
A randis appok is egyre nagyobb teret hódítanak, és hirtelen divat lett a középosztálybeli lányok egy részénél több pasival is találkozgatni, amit nem rejtegetnek a közösségi oldalakon sem. Ebből már voltak incidensek, több fiatalt le is tartóztattak személyes adatok és fotók megosztásáért, ezértsokan inkább titokban tartják a profiljukat.
Persze mindez leginkább csak a városi középosztálybeli fiatalokra igaz, a lakosság nagy része, főleg a vallásos konzervatív családból származó nők nem posztolják ki családi állapotukat, vagy ha igen, akkor csak olyan oldalra, amit a családjuk vagy a hatóságok nem látnak.
Kacsaszáj (Sayeda Akter, Banglades)
A „kacsaszájas” selfie-t posztoló (na, hogy ezt a félmondatot se értette volna senki 10 évvel ezelőtt…) nőket egyszerűen nem tartják tisztességesnek Bangladesben. Kivételt csak a hírességek, a tévé- és filmsztárok, modellek vagy énekesnők jelentenek, ilyenkor még a férfiak is lájkolják őket.
Ha ugyanezt viszont egy családtag, vagy közeli barát(nő) posztolja, az az esetek többségében elfogadhatatlan. Más kérdés, hogy viszonylag gyakran előfordul, hogy a képek egy részét a rajta szereplő engedélye nélkül lelopják és más oldalakon felhasználják kamuprofil létrehozásához.
Ilyennek lett áldozata az egyetemista Dhaka is, akit mind az egyeteme, mind a családja megszégyenített és kigúnyolt.