Ha Magyarországon gondot jelent a pedagógusok pályaelhagyása, akkor nem sokkal jobb a helyzet Angliában sem, ahol egy friss jelentés szerint a 2010-ben pályakezdő tanárok egyharmada öt évvel később már a tantermek közelében sem volt.
A 2010 novemberében pályakezdő 24100 tanárból 2015-re már 7200-an elhagyták a pályát – derül ki abból a jelentésből, amit nem más, mint az oktatásért felelős miniszter, Nick Gibb tett közzé a minap Nagy-Britanniában.
Az is elgondolkodtató, hogy a pályakezdő tanárok 13 százaléka már egy év után bedobta a törülközőt, azaz a pedagógusi pályával komoly problémák vannak a szigetországban is.
Az első menekülési hullám után a második évre valamelyest stabilizálódik a helyzet, hiszen aki nem adta fel az első tanév végén, az jó eséllyel végigcsinálta a másodikat is (82 százalék), ám a csökkenés az évek múlásával folyamatos: a harmadik évet 77, a negyediket pedig 73 százalék kezdte el, így jutunk el 5 év elteltével a 70 százalékhoz.
Mindez komoly problémákat okozhat a következő években, különösen, ha nem sikerül bővíteni a tanárképzést, vagy pályán tartani a kezdő pedagógusokat – mondta a jelentést a minisztériumtól megigénylő ellenzéki (egészen tavalyig egyébként koalíciós tag) Liberális Demokraták oktatási szóvivője.
„A kormánynak minél sürgősebben össze kell fognia a tanárokkal, hogy közösen lépjenek fel a pedagógusokat demoralizáló jelenségek és az alulfizetettség ellen. Emellett vissza kell vonni azokat a költségvetési megszorításokat, amelyek egyre nagyobb nyomásnak teszik ki a tanárokat és az iskolákat” – tette hozzá John Pugh.
A minisztérium szóvivője szerint a tanári karrier még mindig vonzó életpálya, és még mindig több a pályakezdő, mint a nyugdíjba vonuló vagy a szakmát elhagyó pedagógus.
A kormány szerint az Egyesült Királyságban tanítók fizetése magasabb, mint az OECD-országok átlaga, vagy mint a finn, a norvég, vagy a svéd kollégák juttatása.
A tanárok szakszervezete kissé másként látja a helyzetet, szerintük ugyanis a jelentős igény ellenére 2010 óta nem sikerült megoldani a tanárhiányt. „Mindezek mellett az iskolák is egyre nehezebben tudják megtartani a munkatársakat, ideje lenne, hogy a kormány feltegye a kérdést, miért is történik mindez, és minél hamarabb akcióba lépjen” – tette hozzá Kevin Courtney főtitkár.
(Fotó: pixabay.com/quinntheislander)