Kívül tágasabb

Bringázz munkába pénzért!

2016.03.02. 06:41, Kívül tágasabb , 1 komment

A nagyvárosokban egyre komolyabb gondot okoz a levegőszennyezés, ami ellen mindenki úgy próbál meg harcolni, ahogy tud. Londonban évekkel ezelőtt dugódíjat vezettek be, Milánóban pedig azt találták ki, hogy fizetnének azoknak, akik kerékpárral járnak munkába.

kerekpar_varos_foto_pixabay_com_igorsaveliev.jpg

A történet még decemberben kezdődött, amikor az olasz kormány 35 millió eurót különített el arra, hogy valahogyan megpróbálják enyhíteni az autós közlekedés okozta légszennyezettséget és állandósuló dugókat, miután Milánóban és az ország más részein már veszélyes méreteket öltött a légszennyezettség.

A pénzért folytatott verseny hamarosan megindul, és Milánó is beszáll persze. A város közlekedésért felelős tanácsnoka szerint komoly átalakításra készülnek, francia mintára szeretnék a kerékpárosok számára élhetőbb tenni a települést.

A 2014-ben Franciaországban bevezetett modell lényege, hogy a bringával munkába járó dolgozók letekert kilométerenként 25 eurócentet (kb. 78 forintot) kapnak. Olaszországban sem példátlan a kezdeményezés, egy toszkán kisvárosban például már fut egy próbaprojekt.

Milánó persze más nagyságrend, ezért ott egy applikáció segítségével próbálják meg követni, ki mikor és mennyit teker. A dolog persze nem egyértelmű, az egyik elképzelés szerint a résztvevők sebességét mérve szűrnék ki a rendszert kijátszani próbálókat, bár ez a dugók miatt nem lesz egyszerű feladat, hiszen sokszor kerékpárral legalább olyan gyorsan lehet haladni, mint autóval.

Még ha sikerül is legyőzni ezt a nem apró problémát, még akkor sem egyértelmű a siker, ugyanis az már korábbi esetekből kiderült, hogy a pénz nem jelent elegendő motivációt. A már említett francia próbálkozás például visszafogott sikerrel járt, a 8000 lehetséges helyből csak pár százat töltöttek fel vállalkozó szellemű bringások.

Az amerikai Virginia Tech professzora, Ralph Buehler például azt állítja, a fizetős modellt mindenképpen ki kell egészíteni vonzó alternatívákkal is, hogy a városi kerékpározás reális lehetőség legyen. Egy amerikai felmérés szerint például a megkérdezettek 60 százaléka „érdekes, de aggasztó” megoldásnak tartja a bringás közlekedést.

Az aggodalom érhető, hiszen különösen a nagyvárosokban nem könnyű a biztonságos közlekedést megoldani. Nem véletlen, hogy Londonban jelenleg is építik a kerékpáros gyorsforgalmi utat, de még ez sem elég, hiszen a járnűveket biztonságosan tárolni kell és akkor még nem beszéltünk a tisztálkodási lehetőségekről, ami nélkül nehéz elképzelni a kerékpáros munkába járást.

(Fotó: pixabay.com/IgorSaveliev)

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

Határátkelő

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es
süti beállítások módosítása