Nagyvárosban kerékpárra ülni kis túlzással felér egy istenkísértéssel, legalábbis ezt gondolná az ember a balesetekről szóló híreket olvasva. De tényleg annyira rossz a helyzet, mint gondoljuk? A napokban láttak napvilágot a londoni adatok, melyeken érdemes egy kicsit elgondolkodni.
(fotó: Eltis)
A brit közlekedési minisztérium legfrissebb statisztikái szerint tavaly 113 keékpáros halt meg Nagy-Britannia útjain, ami első ránézésre ijesztően magas szám, hiszen azt jelenti, hogy átlagosan háromnaponta életét veszíti valaki. Arról nem is beszélve, hogy a nagyvárosokban, például Londonban, állandó téma a bringások biztonsága.
Miért pont a nők?
A brit fővárosban idén már nyolc kerekes veszítette életét közúti balesetben, ami külön elgondolkodtató, hogy közülük hat nő – mindannyiukat teherautó ütötte el. Az okok között van a szakértők szerint az is, hogy a 2012-es londoni olimpia női kerékpáros sikerein felbuzdulva (a brit hölgyek két aranyat nyertek), negyedmillióval több nő ült kerékpárra.
Ráadásul a Daily Telegraph által idézett szakértők szerint problémát jelent, hogy a kereszteződésekben a nők kissé bizonytalanabbak, ezért gyakrabban kerülnek a teherautók holtterébe, így nagyobb veszélynek vannak kanyarodáskor kitéve.
Ugyanakkor ha közelebbről megnézzük a statisztikákat, érdekes dolgokra bukkanhatunk. Tavaly 113 kerékpáros halt meg az utakon, ami ugyan kevéssel több, mint egy évvel korábban (akkor 109-en veszítették életüket), viszont sokkal kevesebb, mint egy évtizede (134 áldozat), és csak elenyésző töredéke a 80 évvel ezelőtti döbbenetes, 1536 áldozatot mutató adatnak.
A helyzet tehát az, hogy hosszútávon jól megfigyelhető a halálos áldozatok számának csökkenése (idén az első öt hónapban 53 kerékpáros lett a közúti közlekedés áldozata), sőt, az autó megjelenése és elterjedése óta soha ilyen jó eséllyel nem indultak útnak a bringások.
Mégsem minden fényes
Van ugyanakkor két aggasztó adat is, melyek mellett nem érdemes szó nélkül elmenni. Az egyik, hogy (némileg talán meglepő módon) nagyságrendileg több baleset történik a vidéki utakon, mint a nagyvárosokban, a másik, hogy noha kevesebb a halálos áldozat, a súlyos sérültek száma renkdívüli módon megugrott.
Csak tavaly 3400 kerékpáros sérült meg súlyosan közúti balesetben, ami több mint 8 százalékos emelkedés az egy évvel korábbi adatokhoz képest. Ráadásul kizárt, hogy ez egyszeri véletlen emelkedés lenne, mert az elmúlt 10 évben 9 alkalommal figyeltek meg hasonlót, aminek következtében míg 10 évvel ezelőtt 2174 súlyos sérüléssel járó kerékpáros-baleset volt a brit utakon, addig tavaly majdnem 900-zal több.