Kívül tágasabb

Egy legenda története képekben

2013.04.06. 06:51, Kívül tágasabb , 32 komment

Miközben folyik a komoly konkurencia harc a Boeing és az Airbus között, így a 787-es Dreamliner és az A380-asok között, az eredeti Jumbo, a búbos Boeing 747-es története már több mint 40 évre tekint vissza, és az újak, a még nagyobbak mögött lassan háttérbe szorul.

cím_89.jpg

Például a British Airways bejelentette, hogy 18 Dreamliner megrendelését tervezi, az első A380-as pedig hamarosan meg is érkezik. Ez a két típus csendesebb és kevesebbet fogyaszt mint a 747-es.

Az első 747-es 1968-ban gördült ki az összeszerelő üzemből Washingtonban. Hogy ez megtörténhessen a világ legnagyobb hangárát építették meg, máig a legnagyobb ilyen épület maradt. A gép pedig forradalmasította az utasszállító repülést, mert a korábbiaknál több embert tudott szállítani, és a tengerentúli repülések elérhetőbbé váltak.

Az első repülésre még egy évet kellett várni, mert különböző problémák hátráltatták az engedélyezést, a pecsét végül 1969 decemberében került a megfelelő dokumentumra.

A Pan Am volt az első légitársaság, amely 747-essel repült, az első gépet az Egyesült Államok akkori First Lady-je, Pat Nixon avatta fel. A gép először New Yorkból Londonba repült 1970. január 22-én.

Pan Am.jpg

Pan Am pezsgő.jpg

A 747-es gyorsan sikersztori lett, olyannyira, hogy 1970 végére már 96 darab repült belőle világszerte. A siker mindig jól jön, de ekkor különösen nagy szüksége volt rá a Boeingnek, hiszen hatalmas kölcsönökbe verte magát a fejlesztés és a gyártás során.

virágos.jpg

fedélzeten.jpg

A sikert azonban beárnyékolta a hatvanas évek végének gazdasági válsága, ráadásul mire az véget ért, jött az 1973-mas olajválság.

A Boeing 747-es történetében is vannak fekete lapok. Két terroristatámadást is elkövettek ellene. 1970. szeptember 6-án, a Pan Am Amszterdamból New Yorkba tartó járatát térítették el és robbantották fel Kairóban.

Három évvel később pedig egy szintén Amszterdamból induló, de Anchorage-ba tartó gépet térítettek le és vitték Beghaziba – azt a gépet is felrobbantották.

robbantás.jpg

Majd még egy terrortámadás, de ez már 1988-ból, hiszen a skóciai Lockerbie felett felrobbantott utasszállító is 747-es volt. A fedélzeten tartózkodó mind a 259 utas, valamint a becsapódás helyszínén még 11 ember veszítette életét.

Lockerbie.jpg

Ha mindez nem lenne elég, 1977-ben egyenesen két 747-es ütközött össze a tenerifei repülőtér kifutópályáján. 583 ember veszítette életét, ezzel mindmáig ez a polgári repülés történetének legsúlyosabb katasztrófája.

tenerifei katasztrófa.jpg

De hogy valami vidámabbról is beszéljünk, a 747-es történelmi jelentőségű események részese is volt, példának okáért többször is szállítottak vele űrsiklót – a következő, 1978-as képen az Enterprise-t.

Enterprise.jpg

A modellt természetesen többször is áttervezték. Először alig 10 évvel a bemutatót követően, 1979-ben (ez lett a (747-100B), majd 1982-ben (747SP), 1983-ban (747-300), 1989-ben (747-400), 2006-ban (747 LCF), és 2011-ben (747-8 – ez látható a következő képen).

végére.jpg

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Utolsó kommentek

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es