Magyar idő szerint hétfő hajnalban osztják az Oscar-díjakat, minden filmkészítő nagy vágyát. Még aki nem is vallja be, alighanem az is Oscar-díjas filmet szeretne készíteni. Most segítünk, megmondjuk, mi a tuti recept titka.
1. Szerezz 41 millió dollárt!
Erősen indítunk, igaz, ám a BuzzFeed elemzése szerint (amit természetesen azért nem kell véresen komolyan venni...) pontosan ekkora összeg kell egy nyerő film elkészítéséhez. Az oldal a 30-as évektől végigvette a Legjobb film kategóriában nyertes filmek költségvetését és átszámolta mai dollárra. A végeredmény: átlagosan 41 millió dollár kell egy nyertes mozi összehozásához.
2. Ne vacakolj a vígjátékokkal!
A dráma a nyerő, minden második nyertes film (52 százalék) ide tartozott. Ezt követik az akció-kalandfilmek (16 százalék), a vígjátékok viszont meglepő módon csak 12 százalékot teljesítettek, úgyhogy nagy erőfeszítést nem érdemes beleölni. Még különösebb, hogy az életrajzi filmek milyen rosszul teljesítettek (11 százalék), de a legrosszabb esélyekkel akkor indulunk, ha musicalt forgatunk (9 százalék).
3. Szerződtesd Meryl Streepet és Jack Nicholsont!
Eltekintve attól, hogy mindkét művészt fenntartások nélkül imádjuk, tehát akkor is szívesen szerződtetnénk, ha ez nem jelentene komoly Oscar-esélyt, de ráadásul jelent is. Meryl Streepet 12 alkalommal, Jack Nicholsont pedig nyolcszor jelölték Oscarra, ezekből kettőt-kettő el is nyertek. Ennél több jelölést az élő színészek közül senki sem kapott, más kérdés, hogy kétszeres Oscar-díjasból akad még pár: Jodie Foster, Hillary Swank, Sally Field, Sean Penn, Dustin Hoffman, Tom Hanks, és Daniel Day-Lewis. A tuti nyerő persze az, ha a felsoroltakból minél többet leigazolunk...
4. Próbálj rövid maradni!
A közvélekedéssel ellentétben nem a maratoni hosszúságú, epikus művek a nyerők (noha erre is akad jó pár példa), a kegyetlen tények azt mutatják, hogy csak a Legjobb film kategória győzteseinek 12 százaléka volt 3 óránál hosszabb. A 150-180 perc hosszúságú filmek már esélyesebbek (23 százalék), a 120-150 percesek még jobb eséllyel indulnak (32 százalék), de a legjobb, ha a filmünk két óránál is rövidebb (33 százalék). Szóval minél rövidebbek vagyunk, annál jobb, a Legjobb film kategória győzteseinek 65 százaléka két és fél óránál rövidebb.
5. Legyen korhatáros a filmed!
Az ítészek valamiért kedvelik a korhatáros filmeket, úgyhogy érdemes kis káromkodást és némi meztelenkedést beleírni a forgatókönyvbe.
Persze vigyázzunk, hogy ne essünk túlzásokba, éppen csak az amerikai R besorolást célozzuk meg (ez a 17 éven aluliak számára csak szülői felügyelettel ajánlott kategória), ennél tovább ne merészkedjünk, mert jelentősen csökkennek az esélyeink.
Mindez számokban: a győztes filmek 45 százaléka kapott R-besorolást, ezt a szülői felügyelettel nézhető (PG) alkotások követik 26 százalékkal, majd következnek a 13 éven aluliaknak nem, vagy csak szülői felügyelettel ajánlott (szűkebb) kategória 20 százalékkal.
A korhatárra való tekintet nélkül megtekinthető (G-kategóriás) filmek következnek 7 százalékkal, majd az X besorolásúak (17 éven aluliaknak nem ajánlott) 2 százalékkal. Nagyon kemény filmet nem érdemes forgatni, hiszen a legmagasabb kategóriába (NC-17) sorolt film még sosem nyert Oscar-díjat.
6. A címben szerepeljen az „éjszaka" vagy a „király" szó!
Ez a két szó az, amely a leggyakrabban szerepel a Legjobb film kategória győzteseinek címében. Ha már a címeknél tartunk: az átlagos Oscar-nyertes alkotás címe három szóból áll, a leghosszabb című nyertes egyébként a The Lord of the Rings: Return of the King (A Gyűrűk Ura – A király visszatér) volt.
Húsz győztesnek viszont csak egy szóból állt a címe.
7. És a tuti győztes film...
Összefoglalva: a biztos nyerő egy kétórás korhatáros dráma Meryl Streep és Jack Nicholson főszereplésével, a címében az „éjszaka" (esetleg a „király") szóval. Most már csak 41 millió dollár és egy film megrendezéséhez szükséges összes szakmai tudás kell egy Oscar-díjhoz.
Szinte semmiség...