Nem nagyon tolerálta a thai kormány az egyik fapados légitársaság naptárát, melyen 12 sárga bikinibe öltözött hölgy reklámozta a szolgáltatást. (Mármint a légitársaságét.) A kulturális tárca szerint ideje lenne nem marketingeszközként kezelni a női testet.
A Nok Air nevű thaiföldi fapados társaság marketingesei gondoltak egyet (pontosabban: valószínűleg nem jutott jobb az eszükbe) és arra a megállapításra jutottak, hogy mi mással is reklámozhatnák jobban szolgáltatásaikat, mint egy tucat bikinis hölggyel.
A modelleket a Maxim magazin helyi kiadásától kérték kölcsön, mindegyiket a légitársaság színébe, azaz sárgába öltöztették és csináltak egy – nyugati szemmel nézve még csak nem is izgalmas, botrányosnak pedig pláne nem nevezhető – fotósorozatot.
A kultuszminisztérium azonban elég rosszul vette az akadályt és erőteljes rosszallását fejezte ki az ügy kapcsán – többet nem tehetett, mert a társaság semmilyen törvényt nem sértett.
„A cégből hiányzik a társadalmi és kulturális felelősségtudat és nem törődnek lépésük hatásaival sem, különös tekintettel a női büszkeségre" – fogalmazott a tárca államtitkára, Prisana Pongtatpitakkul.
A Nok Air természetesen teljesen másképp látja a helyzetet, szerintük ugyanis a képekkel nem tettek semmi rosszat.
„A légiiparhoz valahogy mindig kapcsolódott a szexiség. Megértjük a kulturális minisztériumot, a reakciójuk sem jelent nagy meglepetést, ugyanakkor ha figyelembe vesszük, minek van nap nap után kitéve a nagyközönség, úgy véljük, nem léptünk át semmilyen határt" – nyilatkozta a társaság ügyvezetője, Patee Sarasin.
„A legtöbb utasunk imádja a naptárat és szeretne is magának egyet. Egyre nehezebb beszerezni, egyfolytában özönlenek az igények. Szerintünk ezek a képek nem csúnyák. A naptár lehetőséget nyújt a rajta szereplő lányoknak, hogy egy vezető társaság profi módon elkészített termékén szerepeljenek és ne állandóan csak a szexszimbólumot lássák bennük" – tette hozzá az ügyvezető.
Bár ez utóbbi gondolat szerintünk a képek meglehetősen sajátos értelmezését adja, azon azért el lehet vitatkozni, mennyiben használják a női testet (már Thaiföldön is) reklámra és ez hosszú távon helyes gyakorlat-e...
A Nok Air egyébként szokatlan marketingötleteiről vált híressé, 2011-ben például azzal okoztak botrányt, hogy közölték: csak fiatal stewardesseket alkalmaznak és a már meglévő személyzetet is fiatalokra cserélik.
„Azért döntöttünk így, mert hiszünk abban, hogy a karrierjük elején álló fiatalok lelkesebben szolgálják ki utasainkat, mert sokkal inkább a munkájukra koncentrálnak, mint az idősebbek" – indokolta finoman szólva is érdekesen a döntést Patee Sarasin, hozzátéve, hogy ezzel a légitársaságuk fiatalos imidzsét is erősíteni kívánták.
Az ügy külön érdekessége, hogy a fapados légitársaságban 49 százalékos tulajdonrésze van a Thai Airwaysnek, melyben viszont az ország pénzügyminisztériumának van többségi (51 százalékos) tulajdona. Így közvetetten a thai állam is tulajdonos a Nok Airben.