Az egyszeri magyarnak a szívverése is kihagy, amikor a 4-es metró akár csak említés szintjén felmerül. Van miért, a rétestésztaként nyúló építkezéssel akad gond elég. Kínában kissé más a tempó: az ország 34 városában összesen 4300 kilométer (!!) metróvonalat építenek – a következő öt (azaz 5) év során! (Ez nagyjából 340 darab négyes metrónak felel meg.)
Az összes fejlett országot megelőzi Kína metróépítésben. Az őrült tempójú és költségű beruházás élénkíti a gazdaságot, és csökkenti a légszennyezést, azonban nem csak jót hoz az országnak.
A kínai kormány a következő öt évben 2 trillió jüant (megközelítőleg 34 ezer milliárd forintot) tervez elkölteni csak a metróhálózatok fejlesztésére összesen 34 városban. Az impozáns méretek mellett a sebességi rekordokat is döntögetik. Amíg egy fejlettebb országnak hét-tíz év kell egy metróvonal kiépítéséhez, Kínában három-öt év alatt be is fejeznék a munkákat.
Az országban jelenleg 1700 kilométer metrópálya található, az iszonyatos összeget arra fordítják majd, hogy ezt még 4300 kilométerrel megtoldják. A tervezett szakasz felét egyébként már el is kezdték építeni.
London, New York, Párizs a fasorban sincs
Ezzel a sebességgel minden ismert nagyvárost leelőznek. Még ha nehéz is összehasonlítani a technológiai fejlődés miatt, azért érdekességként megemlítjük, hogy London 147 év alatt épített ki 408 kilométer metróvonalat, New York 106 év alatt 370 kilométert hozott létre, míg Párizsnak 110 évébe telt 215 kilométer kiépítése. Shanghainak 16 év kellett ahhoz, hogy 420 kilométert megépítsen összesen 11 vonalon.
Ez a szédült sebesség azonban nem tesz jót mindenkinek. A szoros határidők miatt gyakran elmulasztanak, vagy épp meghamisítanak olyan kötelező vizsgálatokat, amik elengedhetetlenek lennének egy metróvonal létrehozásához.
Sok a baleset
Az országban számos baleset történt a földomlások miatt, még Pekingben is. Harbinban, Heilongjiang tartományban csak ezen a nyáron húsz omlást jelentettek.
2007 márciusában hat munkás vesztette életét Peking tizedik metróvonalának építése közben, mikor rájuk zuhant a törmelék. Később a vizsgálatok során kimutatták, hogy az a rész, ahol a baleset történt, más földrajzi tulajdonságokkal bír, mint ami az eredeti vizsgálatban szerepelt.
Miután kivizsgálták az összes metróvonalat, 737 problémát találtak az ellenőrök, melyeket mind el lehetett volna kerülni alaposabb tervezéssel. Ahhoz, hogy a beruházásokat biztonságosan folytatni tudja, Kínának legalább százezer szakemberre lenne szüksége.