Kívül tágasabb

Szexizmus és kokain: hirdetések a múltból

2012.02.19. 23:34, Kívül tágasabb , komment

Kokain a fogfájásra. Cigiző orvosok. A kóla, amit nem lehet elég korán elkezdeni... Ma már aligha lenne elképzelhető, hogy bármelyik hirdetés megjelenhessen, de bő fél évszázaddal ezelőtt teljesen természetesek voltak.

Fél évszázad egyáltalán nem tűnik hosszú időnek, ám – mint azt az alábbi reklámok is megerősítik – a társadalmi szokások és elvárások rengeteget változnak pár évtized alatt. Ami a 40-és évek végén, az 50-es években teljesen természetes volt mondjuk az Egyesült Államokban, ma már elképzelhetetlen.

Nekünk három kedvencünk van, kezdjük is rögtön ezekkel (mert miért ne...)! Az első egy hirdetés, mely bőszen ajánlgatja a kokainos cukorkát, lévén tökéletes a fogfájásra. Alig 15 cent és a gyerekek máris felhőtlen boldogságban játszanak az udvaron (speciel ezt el tudjuk képzelni...). Ez a hirdetés ugyan még bőven a 19- század végéről való (1885-ös), érdekes, hogy a ma az egyik nagy ellenségnek tartott kokaint egészen 1914-ig teljesen legálisan lehetett megvásárolni a gyógyszertárakban.

A másik kedvencünk egy kóla-reklám, mely azon lamentál, hogy vajon lehet-e elég korán elkezdeni a kisgyerekeket rászoktatni a szénsavas üdítőitalra. A reklám szerint a kólának több nagy előnye is van, például az „Aktív életmódot hirdeti”, „Fejleszti a személyiséget” és „Megadja a testnek az alapvető fontosságú cukrot”.

A következő nagy csoport a cigarettareklámoké. „Csak fújja az arcába, és követi bárhová” - harsogja az egyik hirdetés, melyen egy férfi így is tesz, mire a hölgy ájult szenvedéllyel mered rá. Ja, a reklám a 70-es években futott az Egyesült Államokban.

Van azonban persze korábbi cigireklám is, mely 1946 és 1954 között fennen hirdette, hogy „több orvos szív Camelt, mint bármilyen más márkát”. A képen egy kislány látható egy orvosi rendelőben anyukája és a doktor között, és azt mondja: „Száz évig fogok élni”.

Aztán ott van a férfi-női szerepet a mai felfogástól.... hát, hogy is mondjuk... meglehetősen eltérően értelmező reklámok hada. Kezdve a pulóvertól („A férfiak jobbak, mint a nők” - állítja egy 1959-es, az Esquire magazinban megjelent hirdetés, melyen két büszke pasas áll egy hegytetőn, miközben egy nő kapaszkodik a kötélbe. A szöveg szerint nem kell azért felrángatni a „négy fal között hasznos, sőt, kellemes nőket a hegytetőre csak azért, hogy megmutassuk neki a pulóverünket”...), egészen egy 1954-es porszívóreklámig („Karácsony reggelén boldog lesz egy porszívóval” - a legfelső kép).

Ha már Karácsony: egy másik reklám erősen ajánlja a szeretet ünnepére a pisztolyvásárlást, hiszen „nem lenne itt az ideje, hogy megajándékozza magát is Karácsonyra?”...

Kíváncsiak vagyunk, vajon 50-60 év múlva melyek lesznek azok a mai reklámok, melyek elfogadhatatlannak minősülnek majd az akkori közízlés számára... Szerintetek?

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!
Címkék: reklám történelem

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

Határátkelő

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es
süti beállítások módosítása