Kémrepülőgépeket is bevet a londoni Metropolitan Police, így hallgatva le mobilhívásokat és figyelve meg embereket.
Bár nyilvánosan soha nem erősítették, meg , 1997 óta kémrepülőgépeket is használ a londoni Metropolitan Police (Met) arra, hogy beazonosítson mobiltelefonokat, szükség esetén bele is hallgatva a hívásokba.
A flotta minden egyes darabja legkevesebb 3 millió fontba (mintegy egymilliárd forintba) kerül, amihez járul még az évi több százezer fontos működtetési költség.
A hivatalos, nyilvános költségvetési tételként nem szereplő kémrepülők létére most annak kapcsán derített fényt a Daily Telegraph napilap, hogy bejelentették: a válság miatt 20 százalékkal csökkentik a fővárosi rendőrség költségvetését, ami több száz fős elbocsátásokkal járhat.
Hivatalosan senki nem tud róla
A gépek a hampshire-i Farnborough repülőtérről szállnak fel és hasonlóak azokhoz, melyeket a brit titkosszolgálat, az MI5 is használ a terrorellenes akciók és megfigyelések során.
Van köztük egy 14 fő szállítására is alkalmas Cessna F04-es is, ám részleteket biztonsági okokból a lap sem közöl. Az mindenesetre biztos, hogy a titkos légiflotta teljesen külön működik a Met hivatalos helikopteres csoportjától. Olyannyira titkos, hogy még a Metropolitan Police működését ellenőrző bizottság tagjai sem tudtak a létezéséről, a gépek hivatalosan egy Nor Leasing nevű céghez vannak bejegyezve.A vállalat létezésének azonban semmilyen hivatalos nyoma nincs, megadott székhelye pedig egy olyan cégnél van, amely kifejezetten virtuális irodai szolgáltatásokkal foglalkozik.
Céghálózatban rejtegették
A Nor Leasing eredeti, 1997-es kvázi ügyvezetői között szerepelt John Carnt, aki abban az időben a Met magas rangú detektívje, a gazdasági bűncselekmények után nyomozó csoport vezetője volt.
A költségek elrejtésének technikáját a Scotland Yard volt pénzügyi igazgatóhelyettese, Tony Williams dolgozta ki, aki egy céghálózatot létrehozva tüntette el a pénzeket. A dolog szépséghibája, hogy a saját zsebébe is, ahová több mint 4 millió fontot juttatott még a 90-es évek közepén, amiért 7 év börtönre ítélték.
A már említett bizottság egyik tagja, James Cleverly azt nyilatkozta, nem volt tudomása arról, hogy a Metnek fix szárnyú gépei lennének (a rendőrség hivatalosan helikoptereket használ).