A következő vasútvonalak valamiért mind hátborzongatóak. Vagy azért, mert olyan helyen mennek, amelynél egy átlagember szemét behunyva imádkozik, vagy azért, mert a statisztikák szerint inkább mészárszékről, mint vasútvonalról van szó. Vágjunk is bele!
Tren a las Nubes, Argentina
A „Felhővonat” (lásd fenti képünket) építését 1932-ben fejezték be, ez egyike Dél-Amerika legendás vonalainak. Egy 16 órás, 430 kilométeres körút, mely hetente egyszer, az argentinai Salta városából indul. Megépítését gazdasági szempontok motiválták, de ma már kifejezetten a turizmus tartja el. A vágányok dohányföldeken, ranchokon vezetnek keresztül, miközben átszelnek 29 hidat és 21 alagutat, mielőtt a vonat felkapaszkodik a 4200 méter magasban fekvő La Polvorilla viaduktra, amely a harmadik legmagasabban fekvő ilyen építmény a világon.
A Fehér Hágó és Yukon Út, Kanada és Egyesült Államok
A 176 kilométeres vasútvonal az alaszkai Skagway kikötőjét köti össze a kanadai Yukon fővárosával, Whitehorse-szal. A keskeny nyomtávú vasutat 1900-ban adták át az Aranyláz egyfajta lecsengésekor. Több tucatnyi hídon halad át, de ami igazán rémületessé teszi, azok a sziklás hegyi utakon bevett hajtűkanyarok. A látvány viszont csodás (már ha valaki nyitva meri tartani a szemét...)
Georgetown Hurokvasút, Egyesült Államok
A 7 kilométernél alig valamivel hosszabb vasútvonal immáron több mint egy évszázada népszerű turistacélpont. A vonat a coloradói Georgetownból a szomszédos Silver Plume-ba viszi az utasokat, és közben teljesít egy laza 180 méteres szintemelkedést, egészen csodálatos tájakon haladva. Áprilistól decemberig működik.
A Halálvasút, Thaiföld
Több mint 96 ezer munkás és 16 ezer szövetséges katona veszítette életét a 410 kilométer hosszú, Bangkok és Mianmar között közlekedő vasútvonal építésekor (A híd a Kwai-folyón című legendás film is ennek az építkezésnek egy epizódját dolgozta fel.) A vonal egy része még most is működik, és meglehetősen hátborzongató utat követ, csupasz sziklák szélén és fahidakon áthaladva.
A Cumbres és Toltec vasútvonal, Egyesült Államok
A Sziklás-hegység déli részétől viszi az utasokat a nyári hónapokban az Egyesült Államok legmagasabban futó vasútja. Rengeteg hurokkanyaron és alagúton vezet az útja egészen a coloradói Toltecben lévő végállomásig.
Kurunda vasút, Ausztrália
Ezt a pályát 1891-ben adták át, alig 100 perc alatt lehet vele eljutni az ausztráliai Cairnsből Kurunda városába. A vonal keresztülhalad a Barron Gorge Nemzeti Parkon, vízesések és csodálatos erdők között.
Outeniqua Choo Tjoe, Dél-Afrika
Az 1928-ban átadott vonal egészen tavalyig működött, most nem szállítanak rajta utasokat, bár a dél-afrikai kormány már többször megígérte, hogy tervei szerint ismét megnyitják. Érdemes lenne, mert elképesztő helyeken halad(tak) el rajta a vonatok, a mintegy 70 kilométert két óra alatt megtéve (nem mintha ezen Magyarországon olyan nagyon csodálkoznunk illene...).
Bárhol Dél-Ázsiában
Legvégül formát bontunk, de csak azért, hogy megjegyezhessük: a baleseti statisztikák alapján Ázsia déli részén csak akkor szálljunk vonatra, ha nagyon muszáj! Éppenséggel nem meglepő, de nemárt tudni, hogy 1980 óta a legtöbb vasúti halálos baleset Pakisztánban, Indiában és Bangladesben történt, nem ritkán a túlzsúfolt szerelvények miatt. Szóval csak óvatosan!