Kívül tágasabb

Az igazi forradalom

2011.06.23. 22:52, Kívül tágasabb , komment

Igaz mese egy 60 éves biztosítási ügynökről, aki regényeket kezdett írogatni, majd kiadta őket e-bookon. Ma ő az egyike annak a nyolc (!!) írónak, aki milliós példányszámokat hoz a Kindle-ön. Ismerjék meg John Locke történetét!

 

Stieg Larsson, James Patterson, John Locke... a névsor harmadik tagját nem ismerik? Pedig a 60 éves biztosítási ügynök is tagja annak az exkluzív társaságnak, mint két (Magyarországon alighanem ismertebb) kollégája. Ők azok, akik egymillió példány felett tudtak értékesíteni alkotásaikból a Kindle e-book-olvasón. Nagy különbség azonban, hogy míg (a sajnos már elhunyt) Larsson és Patterson mögött profi kiadói gépezet áll, addig Locke a könyvkiadásban bekövetkezett technológiai fejlődésnek köszönheti sikerét (illetve mielőtt belénk kötne a kedves olvasó: természetesen a könyveinek, írói tehetségének is).

John Locke 2009 júliusában (azaz alig két éve) adta ki első regényét, a Lethal People című thrillert, melynek főhőse egy volt CIA gyilkos, Donovan Creed. A könyv először papírformátumban jelent meg, egy kis kiadó, az iUniverse jelentette meg, amely lehetőséget biztosít az alkotóknak, hogy saját maguk megjelentessék alkotásaikat.

John Locke tavaly gondolt egy nagyot és márciusban kiadta a könyvet e-book formátumban is. Hatalmas sikert aratott, a sorozat egy következő darabja, a Saving Rachel például három hétig trónolt a Kindle eladási listájának az élén, és ha ez nem lenne elég, a Top10-be még másik három (!!) Locke-regény is befért.

Az igazi forradalom

A titok természetesen a digitális forradalom, hiszen immár nem kell őrületes összegeket fektetni a könyvkiadásba, terjesztésbe, reklámba, a digitális platform (csakúgy, mint mondjuk a zene esetében) megnyitotta a kapukat olyanok előtt is, akik korábban alighanem esélytelenül indultak volna a pályának.

John Locke jól használta ki az Amazon által nyújtott lehetőségeket. Könyvei fillérekbe kerülnek csak (a 49-70 centes ár nem csak Amerikában számít semmiségnek, hiszen forintban is 100-140 forintról beszélünk, ami olcsóbb mint egy napilap), ám a százezres letöltés így is szép summát hoz a szerzőnek és a platformot biztosító Amazon-Kindle-nek is.

Nem értünk hozzá, de nekünk az a 25 cent, amit a szerző minden letöltött példány után kap, korrekt árnak tűnik. Ha milliós példányszámmal számolunk, akkor pláne... Ha pedig hozzátesszük, hogy mindezt alig fél év alatt érte el, akkor meg pláne pláne.

Nem nagy csoda, hogy John Locke legújabb könyve már önmagáról szól, a How I Sold 1 Million eBooks in 5 Months (Miként adtam el egymillió e-könyvet 5 hónap alatt?) nemsokára kint lesz a Kindle-ön, de a szerző nem adta fel a regényírást sem (miért is tette volna), júliusban megjelenik a harmadik westernje (mert ezt is ír).

Példátlan lehetőségek

Eddig a sztori, de nem minden tanulság nélkül való, ha kicsit betekintünk a történet hátterébe is, különös tekintettel arra a hozzáállásra, mellyel a magyar kiadók nem hajlandók tudomást venni a világ változásáról.

A világ ugyanis gyökeresen, alapjaiban változott meg. A Kindle (hogy maradjunk ennél a példánál, de ez igaz az egész digitális világra) lehetővé teszi bárkinek, hogy megméresse magát az olvasók között.

Nem szeretnénk idealizálni sem persze, de tény: alighanem példátlan a könyvkiadás történetében, hogy teljesen ismeretlen szerzők komolyabb kiadói támogatás nélkül több könyvet adjanak el, mint nagynevű, hatalmas vállalatokat maguk mögött tudó társaik.

Ehhez persze nagyon jónak kell lenni, de a dolog nem lehetetlen. Ráadásul hatalmas potenciál van benne, hiszen az Amazon májusban például már azt jelentette be, hogy több e-könyvet ad el, mint puha és keményfedeles nyomtatott alkotást összesen.

A titok: olcsón jót

Bár Magyarországon (meggyőződésünk szerint a kiadók fafejűsége miatt) még mindig gyermekcipőben jár az e-könyv-kiadás, Nagy-Britanniában tavaly megnégyszereződött a piac (4 millió fontról 16 millióra).

És ezen a piacon nem feltétlenül a hagyományos nagy nevek tarolnak, ami alighanem a legérdekesebb vetülete a történetnek. A jó nevű szerzők ugyanis ebben a viszonylag demokratikus világban nem kapják meg ugyanazt a versenyelőnyt (a már fentebb emlegetett kiadói háttérrel, marketingesekkel, reklámkampányokkal), mint eddig.

Az ok egyszerű. Bár általában a magyarokra szokás mondani, hogy árérzékenyek, azért ez igaz a világ más tájain is. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy az Amazon TOP10-es listáján hét könyvet is 1 dollár alatti áron adnak (ebbe egyébként olyan világhírű író is beszállt, mint Karin Slaughter, akinek egy novellája tölthető le 49 centért, azaz körülbelül 100 forintért).

Az ár persze nem minden, hiszen attól, hogy egy könyv olcsó, még nem lesz jó is, azaz aki kizárólag az ára miatt tölt le egy regényt, könnyen csalódhat. De az is biztos, hogy a kiadóknak (Magyarországon is) előbb vagy utóbb szembe kell nézniük a ténnyel: a világ megváltozott. Ha letölthetem egy jó író érdekes könyvét 100-200 forintért, akkor nem biztos, hogy szívesen kiadok majd tízszer, hússzor ennyit egy mégoly jó nevű alkotó regényéért.

Egy ideig még persze biztosan működtethető a jelenlegi rendszer, de amilyen gyors a technikai fejlődés (és akkor az illegális letöltésekről még nem is beszéltünk) inkább előbb mint utóbb a könyvkiadóknak is be kell látniuk, hogy a jelenlegi üzleti modelljük fenntarthatatlan. Ha csak nem szeretnének úgy járni, mint a zenei kiadók, valamit ki kell találniuk.

Mert John Locke még csak a kezdet...

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

Határátkelő

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es
süti beállítások módosítása