Kívül tágasabb

Ilyen lesz az utazás jövője

2021.02.03. 06:30, Kívül tágasabb , komment

Induljunk ki abból, hogy az utazásnak még lesz jövője (mert lesz) és nézzük meg, milyen is lehet. Az egyik lehetőség a már évek óta emlegetett hyperloop, amiről a napokban a Virgin adott ki egy konceptvideót.

cim_379.jpg

Gőzerővel dolgozik a Virgin a hyperloop-teszteken, olyannyira, hogy miután elvégeztek 400, utas nélküli tesztet, tavaly novemberben az első, embereket is szállító tesztelés is lezajlott a Nevadában található pályán, ugyan egyelőre csak 170 km/órás sebességgel, de akkor is, ez egy nagy lépés előre.

A 170 km/óra még mai fogalmaink között sem kifejezetten gyors (legfeljebb a magyar vasútvonalak ismeretében), ennél a hagyományos vonatok is bőven tudnak többet.

Csakhogy ha minden a tervek szerint zajlik, a Virgin Hyperloop 1200 km/órás sebességgel közlekedik majd, kifejezetten csendben és elektromos meghajtással.

Mi a csoda ez a hyperloop?

A hyperloop egy olyan vasúti rendszer (lesz), melyben az utasszállító kapszulák egy légritkított csőben haladnak, melyeket egy lineáris motor hajt meg.

Csak a nagyságrendek érzékeltetése végett, a San Francisco és Los Angeles közötti közel 600 km-es utat 35 perc alatt tenné meg (ez most mindennel együtt alaphangon 10 óra körül van, mert át kell szállni).

„Sokkal többről van szó, mint egy vonatról, vagy egy csőben haladó kapszuláról. Az összekapcsolhatóság szintjére akarunk lépni, és komolyan a jövő közlekedési hálózatának gerincévé válni” – nyilatkozta egy korábbi posztunk szerint John Giegel, a Hyperloop One elnöke.

Visszatérve a Virgin Hyperloop videójára, érdemes megnézni az egészet.

Az állomás terveiért a Bjarke Ingels Group (BIG), míg az utastér belső kialakításáért a Teague felelt. Az utastérben természetesen nincsenek ablakok (nem is lenne értelmük, látni úgysem lehet semmit), a belső kialakítás nekünk egy kicsit az ötvenes-hatvanas éveket idézi, persze modern kivitelben. Egy-egy utastérben 27 ember fér el kényelmesen.

A cél az, hogy a Virgin Hyperloop idővel ne a kevés kiváltságos, hanem a tömegek közlekedési eszközévé váljon.

„A napi rendszerességű csúcssebességű közlekedés a legtöbb ember számára ma nem elérhető, ezen szeretnénk változtatni. Képzeljék el, milyen lenne a jelenleg több órányi távolságra lévő városok közötti utat percek alatt megtenni – és milyen hihetetlen lehetőségeket nyitna ez meg” – nyilatkozta a cég vezérigazgatója, Jay Walder.

Noha manapság nehéz nem arra gondolni, hogy egy ilyen rendszer elterjedésével milyen gyorsan terjedne egy Covidhoz hasonló vírus, de maradjunk inkább pozitívak.

És ugyanez szállodával?

Akadnak (igaz, még csak ötlet szinten) egészen vad leágazásai is a hyperloop-rendszernek. Például az az ötlet, amivel a Las Vegas-i University of Nevada végzős építészhallgatója állt elő. Brandan Siebrecht elképzelése Elon Musk Hyperloopján alapul, és első körben 13 amerikai szállodát kötne össze.

A radikális találmányokat elismerő Radical Innovation Award 2017-es hallgatói díjának nyertese (24 országból 65-en neveztek) úgy gondolta, hogy egy 1200 dolláros bérleti díj ellenében a Hyperloop Hotel vendégeinek lehetővé tenné, hogy a lakosztályuk elhagyása nélkül utazzanak egyik városból a másikba.

A lényeg, hogy a lakosztályokat konténerekben alakítanák ki, és ezeket „utaztatnák” a hyperloop segítségével. Mivel az egész szálloda moduláris rendszerben épülne ki, a lakosztálynak csak dokkolnia kellene a célállomáson, és kész is.

Egy-egy ilyen konténer megépítése mintegy 10 millió dollárba kerülne, és lenne benne egy dolgozószoba, nappali, hálószoba és egy fürdő is. Az ötletgazda szerint az építést akár a következő 5-10 évben el lehetne kezdeni.

A posztot a blog Facebook-oldalán kommentelhetitek.

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

Határátkelő

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es
süti beállítások módosítása