Mindannyiunkban él egy kép az amerikai kisvárosról, ahol jellemzően az idegent kissé nehezen befogadó, de azért alapvetően barátságos emberek élnek. Nos, a leginkább a hollywoodi filmekből és sorozatokból kialakult imidzs nem teljesen fedi a valóságot – miként az már lenni szokott.
Kissé misztikusak, ugyanakkor rendkívül valóságosak Gregory Crewdson képei, melyek a massachusettsi Pittsfieldben készültek ugyan, de inkább egy elképzelt amerikai kisvárost jelenítenek meg.
Az 1962-ben New York Brooklyn negyedében született fotós képei jellemzően a kisvárosi Amerikát kutatják, nem ritkán drámai, már-már mozis stílusjegyek, esetenként felkavaró, kissé szürreális események felhasználásával.
Új sorozata (melyből november 21-ig egyébként kiállítás is látható a kaliforniai Beverly Hillsben fekvő Gagosian galériában) is ezt a vonalat viszi tovább, miközben belengi őket egyfajta melankólia és bánat.
Noha New Yorkban született, gyermekkori nyarai nagy részét a massachusettsi Becketben töltötte, ahol most is él, és melyet így részben saját gyermekkora és képzelete szűrőjén át lát.
Mostani sorozata a közeli volt ipari településen, Pittsfieldben készült – még bőven a koronavírus-járvány előtt, ennek ellenére mintha mégis valahogyan azt visszhangozná az emberek közötti távolságokat kiemelve.
A fényképek időtlenségét erősítette, hogy Gregory Crewdson szorosan együttműködött a helyi hatóságokkal, így sikerült például elérnie, hogy a fényképezés helyszínein a fotózás idejére távolítsák el az éppen aktuális feliratokat vagy akár hagyják kicsit megnőni a füvet.
Hogy ez a valóság meghamisítása lenne? A fotóművész szerint nem. „Ez egy furcsa egyensúlyozás a művészetben aközött, ami valójában van és ami nincs” – fejtegette.
Amennyire rá hatással van a filmek és sorozatok képi világa, ugyanez igaz fordítva is. Az elmúlt évek egyik legérdekesebb (egyébként német) sorozata, a Dark készítői például bevallottan ihletett merítettek Gregory Crewdson képeiből, de ugyanez igaz az Ozarkra is.
A posztot a blog Facebook-oldalán kommentelhetitek.