Fél évet élt Gambiában Ade Daramy brit újságíró, aki megírta a tapasztalatait. Nem akármilyen lista következik arról, miként lehet túlélni az autózást a kontinentális Afrika legkisebb területű és szinte teljesen sík országában.
Ha nincs hely az úton, jó lesz a járda is
Ami a legtöbb országban kötelező, azt a gambiai sofőrök csupán egyfajta kedves ajánlatként értelmezik. Aki félős vagy csak egyszerűen nem szokott hozzá ahhoz, hogy a közlekedők nagy része figyelmen kívül hagyja a közlekedési lámpa jelzéseit, az jó ha felkészül arra, hogy állandóan ledudálják és/vagy Forma-1-es sofőröket megszégyenítő vakmerőséggel előzgetik majd bárhol.
2. Előzés a két sáv között
Ez jellemzően akkor történik, amikor egy autó lassan halad a sávjában, így a mögötte lévő a legnagyobb lelki nyugalommal áll neki előzni akkor is, ha szemben éppen jön valaki.
Persze ez ritkán fordul elő, mert kevesen vezetnek lassan, jellemzően leginkább a külföldiek vagy akik nagyon komoly gondokkal küszködő autóban ülnek. A száguldozás már csak azért is ironikus, mert a gambiaiak szinte soha sehova nem érkeznek pontosan – olyan országról beszélünk, ahol a karórát tulajdonképpen ékszerként viselik.
3. Zebra
Nem, a sofőrök nem lassítanak a zebra előtt. Az egyetlen kivételt az iskolák jelentik, no nem a gyerekek védelmében, hanem mert oda rendszeresen rendőröket állítanak a balesetek elkerülése érdekében.
4. Mobilozás vezetés közben
A legtöbb gambiainak két, vagy akár három mobilja is van. Szerencsére vezetés közben azért nem szokták mindet használni, de egyet a legnagyobb lelki nyugalommal. Miközben furcsán néznek arra a sofőrre, aki nem veszi fel a telefonját, csak azért, mert éppen vezet. Hát milyen dolog ez?
5. Világítani? Minek?
Az egy dolog, hogy nappal nem kapcsolják fel az autó lámpáit, ám sokszor éjszaka sem. „Hazafelé általában egy közel 5 km-es út vezet, ezen a szakaszon egy-egy alkalommal szinte biztosan találkozom 20-25 kivilágítatlan vagy félszemű autóval. Érdekes módon bár van vagy öt rendőrségi ellenőrző pont is, valahogy soha senkit nem láttam még ezért leinteni” - írta a BBC-n Ade Daramy.
6. Túlpakolt autó
Ilyen nincs, illetve maximum akkor, ha a jármű már elindulni sem bír. Hősünk emlékszik egy olyan esetre, amikor a teljesen teli taxi, amiben utazott, megállt egy újabb utasért, aki a létező legtermészetesebb módon szállt be – a csomagtartóba.
7. Különsáv dugó idejére
Akadnak, akik nehezen viselik a reggeli vagy délutáni csúcsforgalmat. A megoldás? Miért ne használjuk a szembesávot vagy a járdát (!), ha egyszer az éppen üres? Az sem ritka, hogy a szirénázva érkező mentőautó mögé beállnak az élelmesebb / pofátlanabb (nem kívánt törlendő) sofőrök, így gyorsítva meg a haladást.
8. A városi terepjárókra semmilyen szabály nem vonatkozik
Ha valakinek SUV-ja van, akkor semmi más dolga nincs, mint bekapcsolni a vészvillogót és elindulni a szembesávban, akkor is, ha ott autók jönnek. Húzódjanak le, hiszen mi fontos emberek vagyunk, vagy legalábbis azt a benyomást keltjük.
9. Nincs olyan, hogy öreg autó
A gambiai utak tele vannak olyan autókkal, amiket egy jobb ízlésű európai autóbontó sem venne be. Olyan járművek sem ritkák, melyek gyártását évtizedek óta leállították.
10. Kereszteződéseket elálló autók
Teljesen megszokott és elfogadott dolog kereszteződésben parkolni, senki nem lepődik meg rajta.
A posztot a blog Facebook-oldalán kommentelhetitek.
(Fotó: Ade Daramy)