Egyre többen akarnak megélni abból, hogy jókat írnak egyes helyekről vagy szolgáltatásokról a közösségi médiában. A pofátlan megkereséseket azonban sokan nem veszik jó néven.
Joe Nicchi fagyiskocsiból méri a hűsítő finomságot Los Angelesben. A férfit minden héten bloggerek, Instagram-sztárok és tartalommenedzserek keresik meg azzal, hogy szívesen hirdetik a fagyiját a közösségi médiában, ha cserébe ingyen kapják az édességet.
Az árus eddig rendre visszautasította a lehetőséget, mondván, jól eléri a helyi vásárlókat a közösségi csatornákon saját erejéből is – ezt mutatja, hogy az üzlet 2014 óta prosperál.
Az utóbbi hónapokban egyre jobban felidegesítették Joe Nicchit a megkeresések, és válaszul új szabályt hozott: az influencerektől kétszeres árat kér, négy helyett nyolc dollárt. Ezt egy vicces táblára is kiírta és kihelyezte a kocsira.
„Múlt héten kaptam egy megkeresést egy partihoz, 300 emberre, ingyen. Cserébe megmutatnának. Azt mondtam, ez őrültség, és akkor csináltam a táblát” – mondta a fagyis.
Joe Nicchi egy Instagram-posztban – hol máshol – meg is erősítette a döntést, és jelezte, hogy az influencerek nála sosem kapnak ingyen fagyit. Némileg ironikus, hogy a férfi bejegyzését felkapták a közösségi médiában, a táblájáról készült kép gyorsan elterjedt és vitát is generált.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
„Sok támogató üzenetet kaptam azóta. Szerintem sok influencer a kis üzleteknél próbálkozik és ingyen terméket kér a posztokért, amelyeknek kétes az értékük” – tette hozzá.
Nem ő az első, aki kiakad
Nem az amerikai fagyis az első, aki kikelt az influencerek ellen. Márciusban egy Fülöp-szigeteki luxus üdülőközpont, a White Banana Beach Club Siargao tette közzé, hogy elutasítja az úgynevezett influencerek megkereséseit, akik ingyen szolgáltatásokat akartak a népszerűsítésért.
Azt javasolták nekik, hogy keressenek munkát vagy más módot arra, hogy egyenek, igyanak és ingyen alhassanak.
A dublini White Moose Café és Charleville Lodge tulajdonosa még tovább ment: a rák terjedéséhez hasonlította ezt a fajta marketinget. Paul Stensont az bosszantotta fel, hogy a brit vlogger, Elle Darby négynapot akart eltölteni nála, azért cserébe, hogy utána szépeket posztol a helyről.
Őrült pénz van benne
Mindezek ellenére az influencerekben továbbra is vonzó lehetőséget látnak egyes vállalkozások, hogy népszerűsítsék termékeiket, szolgáltatásaikat. Egy Instagram-posztért 100 fonttól 750 ezer fontig terjedő összeget is kaphatnak, a követőbázis nagyságától függően.
A legnépszerűbb influencer Kylie Jenner, akinek az Instagramon 139 milliós, a Twitteren 27 milliós, a Facebookon 22 milliós bázisa van.
Az influencer marketing iparág 2020-ra 10 milliárd dollárt is érhet a TechJury szerint. Ahhoz, hogy valakit komolyan vegyenek a hirdetők, legalább 10 ezer követő kell, ám a márkák akkor hibázhatnak, ha csak megszállottan a számokat nézik – figyelmeztet Lauren Moody, egy londoni kreatív marketingügynökség digitális osztályának vezetője.
„Az influencerkedés a számokkal való játékká változott, pedig nem kellett volna” – mondta a BBC-nek a szakértő. Szerinte az emberek okkal követik az influencereket, van egy komoly szenvedélyük vagy hobbijuk, és ezen a területen tanácsért, ajánlásért fordulnak hozzájuk. Tehát a minőségi, a brand iránt elkötelezett követő hasznosabb a mennyiségnél.
Influencerként épített karriert a divatblogger, Anoushka Probyn. A londoni nő megérti a fagyiárus felháborodását az ingyenélők miatt. Szerinte ez az egész neki és másoknak is jóval többről szól, mint ingyen termékről.
Ugyanakkor azt mondta, a kritikusoknak látni kell, hogy az ilyen fajta marketing mennyit segíthet a vállalkozásoknak, és néhány rossz tapasztalat miatt az egész iparágat elutasítani elég bárdolatlan dolog, ami csak azt mutatja, hogy nem értik az influencerkedés lényegét.
A Los Angeles-i fagyiárusnak nincs is szüksége az influencerekre, hiszen vásárlói között tudhatja Mike Tysont, Adam Levine-t, Brad Pittet, Halle Berryt és Bill Murray-t - a fagyi magát adja el.
(Fotó: instagram.com/cvtsoftserve)