Kívül tágasabb

Sportolás nélkül fogyni? Inkább ne!

2018.11.01. 06:30, Kívül tágasabb , 40 komment

Egyesek szerint a sportolás nem is igazán fontos a fogyáshoz. Minden a diétán múlik – mondják. Az étrend és a fogyás kapcsolatáról szóló teóriák gyorsan népszerűvé váltak, az ezt alátámasztani vélt cikkek futótűzként terjednek. Ennek ellenére az igazság az, hogy lehet sportolással is fogyni. Akkor hát miért mondják mások az ellenkezőjét?

futas_foto_pixabay_com_wokandapix.jpg

Sok olyan embert ismerhetünk, akik nagy erőkkel vágtak bele, hogy leadják a pluszt kilókat, aztán gyorsan fel is adták a próbálkozást. Viszont tény, hogy azoknak a 90 százaléka, akik jelentősen lefogytak és nem is szedték vissza a súlyukat, naponta legalább egy órát sportolnak átlagosan. 

A gyors megoldás az egyik ok

Több oka van, amiért a fogyás érdekében végzett testmozgás rossz hírnévre tett szert. A többség gyors megoldást keres, és a diéta- és fogyásipar kihasználja ezt az azonnali megoldásra vonatkozó fogyasztói vágyat.

Sok tanulmány kimutatta, hogy a sportolástól megváltozik a testösszetétel, javul az anyagcsere és változnak az étkezési preferenciák. Ezek az egyszerű tények kiállták az idő próbáját, de nagyrészt észrevétlenek maradtak a szenzációsnak vélt diétás termékek mellett. 

Ezenkívül sokan úgy vannak vele, hogy naponta egy óra testmozgás túlzó vagy kivitelezhetetlen, ezért egyszerűbb megoldást keresnek – írta a Conversation

Másrészt az orvosok és táplálkozási szakértők nem magyarázták el jól, hogy mi a kapcsolat a sportolás és az étkezési szokások között – talán azért, mert legtöbbször különböző táborokhoz tartoznak. 

Miért fontos a mozgás? 

A testmozgás márpedig közvetlenül befolyásolja az étkezési szokásainkat, ami azzal is jár, hogy könnyebb egészségtudatosan dönteni, ha már rákaptunk a sportra. Mozgás nélkül a táplálkozásban bekövetkezett hirtelen változásokat, főleg ha kalóriacsökkenéssel járnak, nehezebb megtartani. 

A harmadik pedig a korlátozott kapacitás volt. A sportolást lefokozta több olyan tanulmány, amely lefogyni vágyó, elhízott embereket vizsgált, akiknek korlátozott lehetőségük volt mozogni. Márpedig ez olyan mintha egy medencéből egy műanyagpohárral kellene kimerni a vizet – nem teljesíthető ésszerű idő alatt. 

Tehát ha azt mérjük, mennyi súlyt veszítünk idővel, a válasz nem lesz sok, mivel az ülő delikvensek 500 vagy kevesebb kalóriát égetnek el hetente. Így kialakult az a bizonytalan következtetés, hogy a sportolás kevésbé fontos a fogyásban, és gyorsan el is terjedt. 

Az ugyanakkor hiányzik az okfejtésből, hogy az emberek változtathatnak a mozgáskapacitásukon, vagyis kitolhatják a fizikai erőfeszítés szintjét. Ha pedig ez növekszik, a fogyási képesség is változik. Hogy a példánál maradjunk: pohár helyett vödröt kapunk a víz kimeréséhez. 

Tehát a testmozgással lehet fogyni? Mindenképpen. Természetesen a hirtelen kalóriamegvonás is eredményezhet fogyást rövid távon, de nehéz fenntartani ezt a szigorú diétát hosszú ideig, és a többség végül feladja vagy visszajönnek a leadott kilók. A sportolás viszont kipróbált módja annak, hogy az étrendi változásokat elviselhetőbbé tegyük.

(Fotó: pixabay.com/Wokandapix)

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Utolsó kommentek

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es