A légiutas-kísérők mindennapjairól rengeteg információ kering, miközben sokan úgy gondolnak erre a munkára, hogy az milyen nagyszerű buli a rengeteg utazással, repüléssel. A valóság ennél azért sokkal keményebb.
Az amerikai Delta Air Lines a munkavállalók rangsorolása szerint a legjobb légitársaság. Danny Elkins több, mint 35 évig dolgozott a pályán, és elmondta, hogy nehezebb a Delta tréningjére bekerülni, mint a Harvardra.
A légiutaskísérői munka nem hasonlít egyetlen napi 8-4-ig tartó, tipikus hivatáshoz sem. A Delta weboldala szerint a jelentkezők hajnali 4-es felkelésekre, összevissza időbeosztásra számíthatnak, alkalmazkodniuk kell a különböző időzónákhoz, késésekhez, járattörlésekhez amellett, hogy sok hétvégéjüket és ünnepnapjukat fogják munkával tölteni.
Amit cserébe kapnak az az, hogy világot látnak és nem kell haza vinniük a munkát. 2016-ban 150 000 ember jelentkezett a légitársasághoz, de csak egy százalékukat találták alkalmasnak arra, hogy egyáltalán a kiképzésre felvegyék.
A légiutas-kísérők egy hónapra előre tudják, merre repülnek, egy bidding nevű eljárással nyújtják be a havi tervüket és minél idősebb egy légiutas-kísérő, annál több beleszólása van abba, mikor és hova repül, mikor lesz szabadnapja.
Minden új légiutas-kísérő havi 6 napot köteles extrában a repülőtér közelében készenlétben, elérhető távolságra tölteni, hogy behívás esetén azonnal elérje a munkahelyét.
Danny Elkins (Fotó: Danny Elkins)
Ezek az úgynevezett A-napok különösen azoknak jelentenek nagy tehertételt, akik nem a bázisukkal megegyező városban laknak. Az ilyen és hasonló nehézségek legyőzéséhez nem árt, ha a munkavállaló imádja a hivatását.
Milyen egy nap?
A munkanap milyensége a repülési távolságtól és a beosztásától függ. Danny Elkins például mostanában leginkább az Atlanta - Los Angeles – Portland - San Francisco - Las Vegas útvonalat repüli.
A kötelező biztonsági ellenőrzés után segít az utasoknak felszállni a fedélzetre. Kollégáival előkészítik a frissítős kocsikat. Ha az első osztályon dolgozik, akkor főz is, illetve a pilótával megbeszéli az utazás részleteit. A frissítők felszolgálása után sem tűnik el, igyekszik látszani és beszélgetni az utasokkal.
Mi kell hozzá, hogy felvegyenek erre a munkára?
Türelmesnek és jó hallgatónak is kell lenni, meg kell érteni azt, hogy az utasok nem egyformák, különbözőek az igényeik. Még Amerikában is jó, ha tud nyelveket a jelentkező, a spanyolt naponta használják.
Nem árt az sem, ha már valamennyire ismeri a légitársaságok világát. Megfelelő viseletben kell megjelenni az interjún, a légiutas-kísérők ugyanis nagyon büszkék az egyenruhájukra és a megjelenésükre.
Milyen fizetésre számíthatnak?
Az Egyesült Államokban átlagban 46 000 dollár éves fizetésre, de a legjobb 10 százalék 70 000-et is hazavihet. Ki tudják használni a társaság nagylelkű utazási kedvezményeit is, emellett remek az egészségügyi ellátás.
A társaság a nyereség egy részét is megosztja a munkavállalóival, a múlt évben 1,1 milliárd dollárt osztottak ki.
(Fotó: Delta Airlines)