Miután a minap arról írtunk, milyen trükkökkel vesznek rá minket a vásárlásra a szupermarketek, most kicsit maradva még ennél a témakörnél azt nézzük meg, hogyan alakítják úgy (szinte észrevétlenül) az éttermek, hogy lehetőleg minél hamarabb végezzünk az étkezéssel.
A forgalmas, jól menő éttermek egyik nagy kihívása, hogy úgy pörgessék lehetőleg minél gyorsabban az asztalokat, hogy a vendégek ezt lehetőleg ne vegyék észre és ne érezzék úgy, sürgetik őket.
Nem kis kihívás ez, hiszen hogyan állítja fel az ember az asztaltól a kényelmesen kávézgató, beszélgető vendégeket anélkül, hogy a majdani visszatérésüket kockáztatná?
Nos, a több jó nevű chicagói éttermet (rész)tulajdonló Gabe Garza a Wall Street Journalban elárult pár titkot, egyebek mellett azt is, hogyan számolják ki a vendéglátóhelyek, meddig maradunk még azelőtt, hogy egyáltalán megérkeztünk volna.
Példának okáért egy ugyanazon ételeket és italokat rendelő négyfős asztaltársaság a tapasztalat szerint 15 perccel tovább marad egy kétfőshöz képest.
Az éttermek azzal is pörgetik a legjobb asztalokat, hogy azoknál gyorsabban szolgálnak fel, azaz aki ilyen helyre ül, az nem csak az egyik legjobb asztalt kapja, de gyorsabb kiszolgálásra is számíthat, mint a többiek.
(Hoppá, ezek szerint mégis csak lehet abban valami, amikor úgy érezzük, a másik asztalnál ülők később érkeztek, mégis hamarabb kapják meg a rendelésüket…)
Egyébként a lassabb étkezési tempóval is jól járhatunk, ugyanis Gabe Garza szerint nem ritkán előfordul, hogy az éttermek egy-egy ingyen ital, vagy desszert ígéretével inkább átirányítják a bárba a vendégeket, hogy így szabadítsák fel az asztalt.
Az azonban létfontosságú a tulajdonos szerint, hogy a vendégek ezekből semmit se vegyenek észre, ha ugyanis kellemetlenül vagy sürgetve érzik magukat, akkor legközelebb nem jönnek vissza.
Akadnak azért kevésbé kedves trükkök is, például az sem csoda, hogy a vendégek kevésbé szívesen maradnak hosszan, ha nem túl kényelmes a szék vagy asztal, így terjedtek el sok helyen a háttámla nélküli bárszékek például.
A személyzet egyébként már az első megrendelt italból be tudja lőni, milyen sokáig maradunk. Ha például eleve bort rendelünk, akkor valószínűleg hamarabb végzünk, mintha koktéllal kezdünk.
A másik trükk, hogy a desszertmenüt nem adják oda rögtön érkezéskor, csak a főételek elfogyasztását követően a vendég külön kérésére, bár ugye ez anyagi veszteséggel is jár, de lehet, hogy jobban megéri nekik, ha ez egyben azt jelenti, hogy 15-20 perccel hamarabb szabadul fel az asztal.
Mindez kicsit úgy hangzik, mintha az éttermek nem lennének érdekeltek a hosszabb, kényelmesebb étkezésünkben, de ez sem teljesen igaz, csak ilyenkor nem árt, ha előre szólunk, hogy úgy készüljenek – állította Gabe Garza.
(Fotó: pixabay.com/Unsplash)